سه شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۶
ورود

ورود

نام کاربری / ایمیل
رمز عبور
ذخیره سازی اطلاعات

هفت فاکتور اساسی در یک مدل کسب‌‌وکار

به قلم دکتر خاوندکار

 

ایجاد یک مدل کسب‌وکار تنها به معنای تهیۀ یک طرح کسب‌وکار یا تعیین محصولات و خدمات نیست، بلکه تعیین چگونگی ایجاد ارزش برای مشتریان است.
ایدۀ کسب‌وکار شما از کجا شروع می‌شود، چگونه باید ادامه پیدا کند و چه زمانی متوجه موفقیت خودتان می‌شوید؟ چگونه برای مشتریان خود ایجاد ارزش می‌کنید؟
برای اطمینان از کیفیت مدل کسب‌وکار خود این مراحل را دنبال کنید:


1.    مخاطب خاص خود را پیدا کنید.
هدف قرار دادن مجموع گسترده‌ای از مخاطبین، به کسب‌وکار شما اجازه نمی‌دهد تا در دل و جان آن دسته از مشتریانی که واقعاً به این محصولات و خدمات نیاز دارند، رسوخ کند. در عوض، در هنگام تهیۀ مدل کسب‌وکار خود، مشتریان هدف خود را به یک یا دو گروه که دارای ویژگی‌های نزدیک به هم هستند، محدود کنید. ویژگی‌های مشترک و مهم هر یک را به‌صورت مکتوب در بیاورید و در کنار چالش‌های مربوط به هر یک از این گروه‌ها، همراه با راه حل پیشنهادی خود بیاورید.


2.    فرآیند کسب‌وکار خود را تعیین کنید.
قبل از اینکه مدل کسب‌وکار خود را به‌صورت اجرایی درآورید، نیاز به درک کامل فعالیت‌هایی دارید که برای اثربخش بودن مدل کسب‌وکار خود نیازمند آن هستید. ابتدا جهت تعیین فعالیت‌های اصلی کسب‌وکار خود، زمینۀ اصلی پیشنهاد کسب‌وکار خود را مشخص کنید. آیا مسؤول ارائۀ یک یا تعدادی خدمات مشخص هستید، مانند حمل یک محصول یا پیشنهاد ارائۀ مشاوره در یک حوزۀ خاص؟ مثلاً ممکن است در حوزۀ بازاریابی و برندینگ فعالیت داشته باشید که باید این موارد از قبل برای شما مشخص شوند.


3.    منابع کلیدی کسب‌وکار خود را ثبت و ضبط کنید.
برای انجام فرآیندهای روزانه، کسب‌وکار شما نیاز به انجام چه کارهایی دارد، پیدا کردن مشتریان و دستیابی به اهداف کسب‌وکار؟ به منظور اطمینان پیدا کردن  از اینکه مدل کسب‌وکار شما به میزان کافی آمادگی برآوردن نیازهای کسب‌وکار شما را دارد، باید اقدام به مکتوب کردن منابع حیاتی کسب‌وکار خود کنید. نمونه‌هایی از منابع عادی ممکن است شامل یک وبسایت، بودجه، انبار، دارایی معنوی و لیست مشتریان باشد.


4.    پیشنهاد یک ارزش مناسب را توسعه دهید.
کسب‌وکار شما در مرحلۀ رقابت چگونه شناخته شده و از بقیه متمایز می‌شود؟ آیا خدمتی نوآورانه ارائه می‌کنید یا تغییر جدیدی را در یک محصول قدیمی معرفی کرده‌اید؟ تعیین دقیق چیزی که کسب‌وکار شما ارائه می‌کند و اینکه چرا کسب‌وکار شما نسبت به بقیه برتر است، آغاز ارائه و عرضۀ یک ارزش قوی و پر قدرت خواهد بود. زمانی که تعدادی از این ارزش‌های پیشنهادی را تعریف کردید، هر یک را به یک خدمت یا سیستم ارائۀ محصول مرتبط سازید تا از چگونگی با ارزش باقی ماندن برای مشتریان خود در طی زمان آگاهی پیدا کنید.


5.    شرکای کلیدی خود در این کسب‌وکار را مشخص کنید.
هیچ کسب‌وکاری به‌طور مناسب فعالیت نمی‌کند (حال از رسیدن به اهداف چشم‌پوشی کنید)، اگر شرکای خوب و مناسبی  برای کمک کردن و از خود گذشتگی کردن برای آن کسب‌وکار که به مشتریان خدمتی را ارائه می‌کند، نداشته باشد. در زمان تهیۀ یک مدل کسب‌وکار، شرکای اصلی و حیاتی، مانند عرضه‌کنندگان، شرکای استراتژیک یا مشاوران تبلیغاتی، را انتخاب کنید.


6.    استراتژی ایجاد تقاضا به‌وجود آورید.
در شرایط کلی، شما نیاز به اتخاذ نوعی استراتژی دارید که موجب ایجاد علاقه نسبت به کسب کار شما شود، مشتریان بالقوه ایجاد کند و برای نهایی کردن معاملات طراحی شده باشد، مگر اینکه رویکردی مبتنی بر تغییر مداوم در نظر داشته باشید. مشتریان شما چگونه شما را پیدا خواهند کرد؟ از همه مهمتر زمانی که از برند شما مطلع شدند، جه کاری باید انجام دهند؟ ایجاد تقاضا، طرح و برنامۀ کاری از حرکت مشتری پس از روبرو شدن با ترغیب کننده‌های تعیین شده را مشخص می‌سازد.


7.    فضایی برای نوآوری در نظر بگیرید.
در زمان شروع به کار یک شرکت و توسعۀ یک مدل کسب‌وکار، بیزنس پلن شما بر اساس برخی فرضیات شکل گرفته است. به هر حال، تا قبل از اینکه پذیرای مشتریان و خریداران پول به دست باشید، دقیقاً نمی‌دانید که آیا مدل کسب‌وکار شما حقیقتاً نیازهای مشتریان را برآورده می‌کند یا خیر؟ به همین دلیل، در نظر گرفتن فرصت نوآوری در فرصت‌های آتی از اهمیت زیادی برخوردار است. با فرض استاتیک و نهایی بودن طرح کسب‌وکار  خود، دچار اشتباه نشوید و اغلب به مرور و بررسی مجدد آن اقدام کنید و تغییرات لازم را در آن پیاده کنید.

توجه داشتن به این 7 فاکتور منجر به تهیۀ یک بیزنس پلن است که نوید دهندۀ موفقیت آیندۀ شما خواهد بود.

بمنظور افزودن نظر کلیک کنید
  • موردی یافت نشد