مجتبی خسروتاج مدرک تحصیلی لیسانس خود را در رشته مدیریت اقتصادی قبل از انقلاب اسلامی در سال 1353 از مدرسه عالی ریاضیات ...
ادامه ...
معتبرترین برندهای کشور در صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات در شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی شیرینی و شکلات ایران از سوی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران مورد بازدید قرار گرفت.
به گزارش روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج ضمن بازدید از این نمایشگاه، در مورد آخرین وضعیت صادرات محصولات صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات گفت: در سال گذشته این صنعت با بیش از 500 میلیون دلار صادرات، 25 درصد از کل سبد صادرات محصولات صنایع غذایی کشور را به خود اختصاص داده که این سهم با افق روشن پیش رو، در حال رشد است.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از جمله نکات مثبت صنعت شیرینی و شکلات کشور این است که علیرغم کمبود داخلی مواد اولیه مورد نیاز از جمله شکر، کاکائو و روغن که نیازمند واردات است، توانسته در زمینه کالاهای مختلف 20 تا 30 درصد ارزش افزوده ایجاد کرده و با محصولات متنوع در بازارهای متعددی حضور پیدا کند. هرچند 80 درصد بازارهای هدف صادرات این محصولات کشورهای همسایه هستند اما توان ورود به سایر کشورهای هدف را به لحاظ کیفی و طعم و مزهداراست.
خسروتاج افزود: طبق اعلام شرکتهای حاضر در نمایشگاه، اقدامات خوبی که تاکنون برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنعت درقالب ورود موقت صورت گرفته، نیاز به توسعه و تقویت بیشتری دارد همچنین انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت، شیرینی و شکلات ایران گامهای مثبتی در راستای تأمین برخی مواد اولیه جهت واحدهای تولیدی برداشته که می بایست مقدمات تسهیل دسترسی به سایر مواد مورد نیاز (ازجمله از طریق بورس) فراهم گردد تا واحدهای تولیدی بتوانند در رینگ صادراتی اقلامی همچون روغن و شکر را تهیه و محصول تولیدی خود را صادر کنند.
در ادامه این بازدید شرکتهای حاضر در نمایشگاه به نکات کلیدی زیر اشاره داشتند:
- بخش تحقیق و توسعه (R&D) رشد و جایگاه خوبی در این صنعت پیدا کرده است. باتوجه به نیاز محصولات ایرانی به نوآوری و ثبات کیفیت جهت تداوم حضور در بازارهای جهانی، نقش واحد (R&D) از اهمیت ویژهای برخوردار است که خوشبختانه واحدهای بزرگ تولیدی کشور بخوبی به آن پرداختهاند و محصولات جدید عرضه شده در نمایشگاه ناشی از فعالیت این مجموعه ها است، لذا برای توفیق بیشتر جهت حضور در صحنه بینالمللی نیازمند تقویت و حمایت واحدهای (R&D) هستیم.
- برخی رقابتهای مخرب بین بنگاههای داخلی در بازارهای هدف صادراتی منجر به گلهمندی صادرکنندگان معتبر است که تشکلهای تخصصی بایستی با عارضهیابی و چاره جویی، به کمک واحدهای صادراتی مبادرت ورزند. این موضوع مورد حمایت دستگاههای ذیربط دولتی نیز هست. از جمله تخلفات اشاره شده کپی از برند و لوگوی شرکتهای بزرگ است که به منظور بررسی راهکارهای رعایت حقوق مالکیت معنوی بخصوص در صنعت خوش آتیه رشد شیرینی و شکلات ضروری است از همفکری تشکلها و بنگاههای بخش خصوصی استفاده شود تا اقدامات اجرایی موثر تعریف و عملیاتی گردد.
- در بخش دیگری از نمایشگاه برخی بنگاههای تولیدی، توانمندیهای خود در زمینه فروش آنلاین داخلی محصولات را به خوبی عرضه کردند. برخی واحدهای تولیدی نیز پیشنهاد داشتند کالاهای وارداتی مشابه تولید داخل بمنظور برقراری شرایط رقابت عادلانه می بایست از قوانین و مقررات یکسانی در عرضه داخلی برخوردار باشند.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت در پایان بازدید خود تأکید کرد حمایت بیشتر از بنگاههای تولیدی و صادراتی شیرینی و شکلات برای رقابت در صحنۀ بینالمللی نیازمند حمایت همه جانبۀ تمامی دستگاههای مرتبط با امر صادرات است.
تاریخ انتشار:1396/06/27
انتشار و نقل مطالب تولید شده توسط وب سایت رسمی مجتبی خسروتاج، تنها با ذکر منبع مجاز می باشد . طراحی توسط راستچین
نظر خود را ارسال نمایید
ارسال نظر بعنوان مهمان