مجتبی خسروتاج مدرک تحصیلی لیسانس خود را در رشته مدیریت اقتصادی قبل از انقلاب اسلامی در سال 1353 از مدرسه عالی ریاضیات ...
ادامه ...
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید: فعالیت مرکز تجاری ترکیه در ایران به معنای واردات پوشاک ترک به کشور نیست و این شرکت تاکنون هیچ اقدام مغایر قانون انجام نداده است.
به گزارش روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران و به نقل از ایرنا، «مجتبی خسروتاج» در پایان مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین ایران و ویتنام در جمع خبرنگاران درباره گشایش مرکز تجاری ترکیه در ایران افزود: اوایل تیرماه جاری نامهای از سوی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تولیدات نساجی با خبر شدیم که در فضای مجازی جشنوارهای برای فروش پوشاک با این عنوان تبلیغ میشود.
این مقام مسئول ادامه داد: بلافاصله در نامه ای به سفارت ترکیه و رایزن اقتصادی این کشور، پیگیری موضوع در دستور کار قرار گرفت و در آن نامه ذکر شد که اگر قرار است چنین مرکزی برای بازاریابی توسط دولت این کشور شکل بگیرد، باید دو طرفه باشد؛ اما چنین درخواستی از سوی دولت ترکیه مطرح نشده است.
وی گفت: اگر هم قرار باشد فروش کالا در ایران انجام شود، مقررات خاص هر کالا وجود دارد، اما تاکنون مجوزی از سوی شرکتهای ترکیهای مبنی بر صادرات رسمی به ایران دریافت نشده است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در این زمینه پاسخ مکتوب سفارت ترکیه دریافت و در آن اعلام شد، شرکت یاد شده براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده که در بازاریابی برای تولیدات ترکیه در ایران فعالیت می کند. این موضوع براساس قوانین کشور بلامانع است و شرکت های ایجاد شده «ایرانی» محسوب می شوند.
خسروتاج افزود: امروز هر شخص خارجی می تواند مطابق قوانین کشورمان شرکتی در ایران به ثبت برساند، البته این مساله شامل کشورهایی است که با آنها توافق نامه همکاری داریم و بطور قانونی می توانند در کشور فعالیت کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در ساختمانی که این شرکت برای فعالیت در نظر گرفته، برخی دیگر از شرکت های ترکیه که از سال ها پیش در ایران فعالند -نظیر «ترکیش ایرویز» و شرکتی در زمینه بازاریابی مبلمان- نیز دفتر دارند و فعالند؛ شرکت یاد شده مطابق اظهار خودشان، تحت حمایت اتحادیه صادرکنندگان ترکیه در ایران فعال است.
وی تاکید کرد: بازاریابی به معنی واردات قطعی نیست، بلکه واردات مقررات خاص خود را دارد و با لحاظ شدن مواردی همچون سود و عوارض گمرکی، کنترل های کیفی، فنی، استانداردهای خاص، مجاز یا غیرمجاز بودن کالاها مطابق کتاب مقررات واردات و ... انجام می شود.
خسروتاج خاطرنشان کرد: در مقابل هر شرکت ایرانی نیز می تواند در ترکیه به ثبت شرکت پرداخته و برای صدور محصولات خود به این کشور بازاریابی کند.
وی در ادامه اظهار داشت: راه اندازی این مرکز تجاری با حضور وزیر اقتصاد ترکیه در کشورمان در هفته های گذشته همزمان شده و مسئولان آن نیز از این مقام عالیرتبه برای حضور در شرکت شان دعوت کرده اند که البته موضوعی طبیعی است و به معنای واردات هرچه بیشتر پوشاک ترک به کشورمان نیست.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در چارچوب قوانین و مقررات موجود، هیچ اقدام مغایر قانونی تاکنون از سوی این شرکت انجام نشده است.
** صادرات 355 میلیون دلاری به ترکیه تا پایان خردادماه
وی در ادامه با اشاره به مزیت های مختلف کشورها در زمینه های گوناگون، یادآوری کرد: به عنوان نمونه ترکیه در تولید پوشاک و ایران در صنعت پتروشیمی مزیت دارند، پارسال 3.5 میلیارد دلار کالا به ترکیه صادر و از این کشور 2.5 میلیارد دلار واردات داشتیم.
خسروتاج با اشاره به صادرات 355 میلیون دلاری تولیدات غیرنفتی به ترکیه در سه ماه نخست امسال، تاکید کرد: ترکیه همساایه ایران و از جمله کشورهایی است که توسعه روابط اقتصادی با آن را دنبال می کنیم؛ سیاست کلان ما نیز توسعه پیوندهای منطقه ای با همسایگان است و با حفظ حقوق و منافع متقابل در این راستا حرکت خواهیم کرد.
وی گفت: در سفر اخیر وزیر اقتصاد ترکیه به کشورمان نیز اعمال نرخ های تعرفه جدید، لزوم برداشته شدن موانع حفاظتی و موانع جبرانی قرار داده شده برای صادرات کالاهای ایرانی، بالا بودن سود مقررات گمرکی برخی کالاها و ... با این مقام مسئول ترک مطرح شد.
به گزارش ایرنا، ماه گذشته ایران و ترکیه اسناد تجاری به ارزش 100 میلیون دلار در زمینه کشتی سازی و اجرای پروژه های ساختمانی امضا کردند.
تاریخ انتشار:1396/04/26
نخستین جلسه میز صادرات محصولات دانش بنیان و فناوری بالا با حضور تعدادی از مدیران شرکتهای فعال تولیدی و صادراتی از بخش خصوصی و پارکهای فناوری در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در این نشست با اشاره به کلیدی بودن نقش صنایع دانشبنیان گفت: این صنعت با تقویت بنگاههای مرتبط، بایستی سهم بیشتری در سبد کالاهای صادراتی غیر نفتی داشته باشد.
وی همچنین خاطر نشان کرد برای توسعه کالا نیاز به نقشه راهی است که منتج به جهت دهی در فعالیت های صادراتی باشد. خسروتاج با تاکید بر نیاز به مطالعه و بررسی در خصوص تمایز تحولات تکنولوژیکی بازار مصرف کنندگان کشورهای مختلف اظهار داشت باید دانست مزیت های رقابتی در کدام بخش هاست و باید بر کدام بخش ها تکیه کرد.
در ادامه این نشست ، نمایندگان شرکتها و انجمنها به طرح مسائل موجود در حوزه فعالیت خود پرداختند که در قالب 10 بند بیان شد:
1- توسعه حمایت های سازمان از حضور شرکتها و محصولات آنها در نمایشگاههای تخصصی بینالمللی و افزایش تخصیص یارانه برای حضور ایشان
2- کمک به رفع مشکلات شرکتها در استرداد مالیات بر ارزش افزوده
3- کمک به جبران هزینههای ناشی از اخذ سود بازرگانی برای ورود به بازار برخی کشورهای هدف
4- کمک به تنظیم روابط بانکی برای صادرات به کشورهای هدف
5- ارائۀ خدمات مشاوره فنی و حقوقی به این شرکتها
6- تنظیم برنامههای آموزشی خاص و تخصصی جهت شرکتهای فعال در تولید و صادرات محصولات دانش بنیان با فناوری بالا با حضور اساتید مجرب داخلی و خارجی
7- مقابله با دامپینگ در عرضۀ محصولات خارجی در داخل کشور
8- دعوت از هیاتهای کشورهای خارجی برای بازدید از پارکهای علمی و فناوری
9- همافزایی و شبکهپردازی در بنگاههای دانش بنیان
10- کمک به تأمین سرمایه در گردش شرکتها
گفتنی است به همت سازمان توسعه تجارت میزهای تخصصی کالایی و کشوری به صورت مستمر برگزار می گردد که در این جلسات صادرکنندگان بخش خصوصی فرصت می یابند تا دیدگاه ها و آسیب شناسی مد نظر خود را با کارشناسان سازمان مذکور مطرح و به ارائه راهکار بپردازند.
تاریخ انتشار:1396/04/26
در سفر قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایروان، نمایندگان شرکتهای ایرانی در خصوص صادرات ماشینآلات کشاورزی ایران به ارمنستان، گفتگو کردند.
به گزارش روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه مهرفرد، قائممقام وزیر جهادکشاورزی و با حضور مدیرانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی به منظور پیگیری مذاکرات اوراسیا در خصوص فهرست کالاهای مورد مبادلۀ دو کشور برای برقراری تعرفههای تجاری به ارمنستان سفر کرد.
خسروتاج در این سفر با سورن کارایان، وزیر توسعۀ اقتصادی ارمنستان، و معاون وزیر کشاورزی ارمنستان، در خصوص صادرات ماشینآلات کشاورزی مورد نیاز کشور ارمنستان از ایران بحث و گفتگو کرد.
در این ملاقات که بر اساس برنامهریزی قبلی، نمایندگانی از انجمن تولیدکنندگان ماشینآلات کشاورزی ایران و مدیران چند شرکت ایرانی نیز حضور داشتند، به موضوع تولید و مونتاژ اینگونه ماشینآلات در ارمنستان مذاکره شد.
شرکتهای ایرانی حاضر در این مذاکرات قرار است طی دو روز مذاکره با مقامات وزارت کشاورزی و صندوق توسعۀ کشاورزی این کشور که به صورت لیزینگ ماشینآلات مورد نیاز کشاورزان را تأمین مینماید تلاش میکنند توافقات خود را در قالب یادداشت تفاهم و قراردادی برای اقدامات بعدی نهایی کنند.
برنامهریزی آموزشی، ثبت شرکت در ارمنستان، خدمات پس از فروش با مشارکت شرکت ارمنی و احتمالاٌ کشت فراسرزمینی از موضوعاتی خواهد بود که با جزئیات بیشتر، طی دو روز آینده صورت خواهد گرفت.
تاریخ انتشار:1396/04/13
میز تخصصی کالایی گل و گیاهان زینتی و دارویی با مشارکت بخش خصوصی و حضور کارشناسان و فعالان این حوزه در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت این بازار به لزوم تعریف چشم انداز و توسعه این صنعت در نشستهای این چنینی تأکید کرد.
خسروتاج، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تشکلهای بخش خصوصی را از مهمترین ارکان این صنعت دانست و گفت بزرگترین رسالت این میز ارائه تصویر جهانی از این صنعت و سهم ایران از این بازار است.
وی کاهش بازه زمانی از برداشت تا ارائه در بازار، توجه به فناوریهای روز دنیا و همچنین قرنطینه و بسته بندی را مهمترین موضوعات برای طرح و بررسی و آسیب شناسی تلقی کرد.
همچنین در این نشست آقای بازاری، مدیرکل هماهنگی صادرات کشاورزی و صنایع تبدیلی با ارائه گزارشی از وضعیت موجود بعنوان متولی این نشست، به تشریح چالشهای پیش روی این صنعت پرداخت.
گفتنی است در این نشست فعالان صادراتی این حوزه با بیان مشکلات خود، وضعیت موجود بازار را در گفتگو با کارشناسان و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران آسیب شناسی و تحلیل کرده و به ارائه راهکار پرداختند.
تاریخ انتشار:1396/03/31
نخستین جلسۀ میز نساجی و پوشاک در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، نخستین جلسۀ میز نساجی و پوشاک با حضور نمایندگان بخش خصوصی و صاحبنظران و تجار این صنعت به همت سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.
در این نشست قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر برنامهریزیهای صورت گرفته از سوی سازمان متبوعاش در حوزۀ صادرات اظهار داشت: سال گذشته بالغ بر 800 میلیون دلار حجم صادرات صنعت نساجی، پوشاک، چرم و کفش کشور بوده است که با توجه به برنامهریزی کلان در حوزۀ صادرات و افق رشد سالانه 25 درصدی در صادرات کشور و همچنین ظرفیت های تولیدی پیش رو، رقم یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار برای صادرات این صنعت در سال جاری پیشبینی شده که تمام همّ ما رسیدن به این هدفگذاریها است.
خسروتاج رئیس کل سازمان توسعه تجارت و قائممقام وزیر در حوزۀ تجارت، قیمت مواد اولیه (نظیر پنبه) سود و هزینه بانکی، مالیات بر ارزش افزوده و تعرفههای بالا در کشورهای مقصد از جمله دلایل عمدۀ بالا بودن قیمت تمام شده در کالاهای این صنعت دانست و افزود: ظرفیت صادرات در این صنعت بسیار بالا است و در صورت مبارزۀ مؤثر با مشکلات پیش رو، قطعا میتوانیم شاهد ایفای نقش بسیار مؤثر آن در مجموع رقم صادراتش در کشور باشیم.
در ادامه مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی، با اشاره به تقسیمبندی استانها برای پیشبرد هرچهبیشتر اهداف صادراتی اذعان داشت: استانهای اصفهان، تهران، چهارمحال و بختیاری و یزد مسئولین میزهای تخصصی نساجی و پوشاک هستند که رؤسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت این استانها ملزم به پیگیری امور مرتبط با این میز هستند.
کمالی اردکانی عمدهترین بازارهای صادراتی صنعت نساجی و پوشاک ایران را عراق، افغانستان، ترکیه و کشورهای CIS عنوان کرد. در این نشست همچنین صادرکنندگان با بیان مشکلات و آسیبهای موجود در مسیر صادرات، عدم پوشش حمایتهای کافی در قیاس با کشورهای رقیب، انتخاب نامناسب نمایشگاه های بین المللی، بهرهوری پایین بنگاه های تولیدی، نبود پوشش مناسب بانکی، عدم تعدیل نرخ ارز متناسب با تفاوت تورم داخلی و خارجی را به عنوان مهمترین معضلات این صنعت در بخش صادرات مطرح نمودند.
گفتنی است، میزهای تخصصی به همت سازمان توسعه تجارت ایران، شامل میزهای کالایی و کشوری با مشارکت مستقیم صادرکنندگان به شناسایی چالشهای موجود و بررسی طرحهای توسعهای میپردازد.
تاریخ انتشار:1396/04/04
انتشار و نقل مطالب تولید شده توسط وب سایت رسمی مجتبی خسروتاج، تنها با ذکر منبع مجاز می باشد . طراحی توسط راستچین