مجتبی خسروتاج مدرک تحصیلی لیسانس خود را در رشته مدیریت اقتصادی قبل از انقلاب اسلامی در سال 1353 از مدرسه عالی ریاضیات ...
ادامه ...
نخستین جلسه میز تخصصی محصولات شیمیایی و پتروشیمی در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار گردید.
اولین میز تخصصی محصولات شیمیایی و پتروشیمی با حضور صادرکنندگان، اتحادیه ها و انجمن های ذیربط و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با موضوعیت چشم انداز صادرات محصولات پتروشیمی، ورود به بازارهای جدید و حفظ بازارهای فعلی نظیر چین و هند و نیز ارائه راهکار برای توسعه ظرفیتها، بررسی تعرفه های بالای کشورها وشناسایی مشکلات ایجاد شده در این خصوص و همچنین معرفی شرح وظایف میزهای کالایی با توجه به تغییر در ساختار سازمان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست، خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن ابراز علاقمندی به برگزاری نشست های تخصصی با تشکلها خاطر نشان کرد باید در این سلسله نشستها مشکلات و ایرادهای جاری مورد بحث و نظر قرار گیرد و خروجی اجرایی آن موجبات توسعه صادرات را فراهم سازد.
در این جلسه، مشکلات و موانع در خصوص صادرات محصولات شیمیایی و پتروشیمی، ایجاد رقابت منفی در بعد خصوصی سازی شرکتها، تغییرات قیمت خوراک در بورس و کمبود نقدینگی از جمله مشکلاتی بود که مطرح و راهکارهای مشورتی در این خصوص تعیین شد.
گفتنی است، پیگیری بحث سیاستگذاری متمرکز در چارچوب روابط بانکی با چین، امکان صدور تایر و تیوب خودرو به غرب آفریقا و نیز برقراری تعرفه های ترجیحی با برخی کشورهای بازار هدف صادراتی از نتایج قابل حصول میز محصولات پتروشیمی عنوان گردید.
تاریخ انتشار:1396/03/28
به گزارش روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج در دیدار از غرفههای شرکتهای فعال صادرکننده، ضمن گفتگو و بررسی مشکلات و موانع پیش روی صادرات تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی، به ارائۀ راهکارها و بیان آخرین تصمیمات این سازمان در راستای حمایت از توسعۀ صادرات کالا پرداخت.
خسروتاج در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص اهمیت کالاهای دانش بنیان دارویی و پزشکی در صادرات غیر نفتی، اعلام نمود که حجم صادرات محصولات دارویی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی در سال 1395 برابر 210 میلیون دلار بوده است که بیانگر عدم توازن در تراز تجاری واردات و صادرات این محصولات است. لذا، باید در سال جاری صادرات اینگونه محصولات با برنامه ریزی جامع تر و از پوشش حمایتی بیشتری برخوردار شوند تا تراز تجاری این محصولات را متوازن نمائیم.
نمایشگاه ایران هلث که دومین رخداد بزرگ در حوزۀ تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی در منطقه است، امسال با حضور 165 شرکت خارجی از کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، اتریش، دانمارک، سوئیس،روسیه، ژاپن و ....و همچنین حدود 435 شرکت داخلی و 8 سالن در حال برگزاری است.
این نمایشگاه از 25 تا 28 اردیبهشت ماه پذیرای متخصصان و بازدیدکنندگان خواهد بود.
تاریخ انتشار:1396/02/27
مجتبی خسروتاج، قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در سفر خود به کشور عراق با وزیر ورزش و معاونین وزرای صنعت و تجارت این کشور دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، این ملاقاتها که با حضور سفیر ج.ا.ایران در عراق و تعدادی از مدیران دو طرف صورت پذیرفت، روند پیشرفت پروژههای فنی و مهندسی شرکتهای ایرانی که در کشور عراق در حال اجراست پیگیری شد.
ج.ا.ایران پروژۀ ورزشگاهی الزوراء با ظرفیت 12500 نفر و پروژۀ ورزشگاهی التاجیات با ظرفیت 60 هزار نفر را در بغداد میسازد، که پیشرفت اجرایی هر کدام به ترتیب حدود 41 درصد و 30 درصد است. شرکتهای مهندسی ایرانی خط راهاهن بین دو بخش حجاما و ساوا را نیز در دست ساخت دارند.
در این ملاقاتها طرفین موانع و مشکلاتی داشتند که سر راه شرکتهای دو طرف وجود دارد را بررسی نموده و راهکارهای رفع موانع و تسریع در ان را خواستار شدند.
وزارت صنایع عراق در حال حاضر حدود 140 کارخانه دارند که حدود 30 شرکت دولتی انها را مدیریت میکنند. کارخانههای مذکور برای تولید محصول، بعضا مواد و تجهیزات مورد نیاز خود را از خارج تامین میکنند ولی به دلیل عدم رقابتی بودن، نیاز سایر وزارتخانهها از خارج از کشور با کالای ساخته شده تامین میشود.
معاون وزير بازرگاني عراق در ملاقات با خسروتاج درخواست خود را براي مشاركت شركت هاي ايراني در ساخت سيلوهاي بتوني و فلزي و همچنين بازسازي و تعميرات سيلوهاي قديمي عراق مطرح كرد كه مورد پذيرش طرف ايراني نيز قرار گرفت.
تعدادی از کارخانجات صنعتی عراق همچون تولید کابل، صنایع خودروسازی، صنایع فولاد، صنایع شیمیایی، مصالح ساختمانی، فراوردههای بهداشتی و ... براساس مواد دریافتی از ایران کار میکنند.
تاریخ انتشار:1396/03/01
جلسۀ هماهنگی نحوۀ اجرای فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونۀ کشور با حضور رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، مدیران، معاونین و دبیران میزهای کالایی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج، قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به ضرورت کامل و به روز بودن بانک اطلاعات صادرکنندگان کشور گفت: بانک اطلاعاتی کامل به منزلۀ اهرم تنظیم کنندۀ سیاستهای تجاری کشور محسوب میشود.
خسروتاج در ادامه افزود: فراهم آوردن بستر برای رشد صادرات از وظایف دولتها است اما معتقدم این بستر باید با نوآوری و خلاقیت همراه باشد، بنابراین، صادرکنندگان صنایع خلاق، دانشبنیان و صادرکنندگان کالاهای با ارزش افزودۀ بالاتر در مقایسه با سالهای پیش شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارند.
وی همچنین در خصوص تفاوت شاخصهای انتخاب صادرکنندگان نمونه در گروههای کالایی مختلف خاطرنشان کرد: نظرات جامع و اصولی تشکلهای صادراتی در انتخاب صادرکنندۀ نمونه و در کارگروههای مرتبط مد نظر قرار میگیرد تا سطح کیفیت و عملکرد ارتقا یابد.
محمدرضا مودودی، معاون توسعۀ صادرات کالا و خدمات با تشریح برنامههای پیشبینی شده برای روز ملی صادرات گفت: انتخاب صادرکنندۀ نمونه بهزودی در چارچوب آییننامۀ مصوب دولت آغاز خواهد شد و صادرکنندگان میبایست نسبت به آمادهسازی مدارک صادراتی خود را جهت ارائه اقدام کنند. صادرکنندگان منتظر اطلاعیههای بعدی این سازمان در خصوص روز ملی صادرات باشند.
معاون توسعۀ صادرات کالا و خدمات تأکید کرد: میزهای کالایی در سازمان توسعه تجارت ایران به تقاضاها رسیدگی میکنند.
مودودی افزود: مراسم امسال متفاوت از سالهای دیگر برگزار خواهد شد به گونهای که بازۀ وسیعتری از صادرکنندگان را در نظر داشته باشیم. برای آن دسته از فعالین که در لیست صادرکنندگان نمونه قرار نمیگیرند نیز دورههای آموزشی جهت توانمندسازی آنها در نظر گرفته شده است و در سالهای آینده یکی از شاخصهای انتخاب را موفقیت در گذراندن دورههای آموزشی تخصصی سازمان توسعه تجارت ایران قرار خواهیم داد.
هر سال 29 مهرماه در روز ملی صادرات از صادرکنندگان نمونه و ممتاز کشور تقدیر میشود.
تاریخ انتشار:1396/02/23
در ابتدای جلسه اعضاء و هیات مدیره انجمن در مورد برنامه های خود جهت صادرات به ارائه نقطه نظرات پرداختند. اهم نکات طرح شده شامل موارد ذیل بود:
لزوم تناسب نرخ ارز با تورم (بمنظور تولید رقابتی)، تاثیر حمایت دولت بر سرمایه گذاری واحدهای تولیدی در خارج از کشور، نقش ارز مبادله ای در خرید ماشین آلات بمنظور نوسازی خطوط تولید، مدیریت مجوزهای صادره توسط وزارتخانه جهت تاسیس واحدهای تولیدی جدید، تنظیم تعرفه ورود کالای نهایی با هدف تشویق تولید، اصلاح نرخ سود تسهیلات بانکی، عملکرد بانکها در کارتهای اعتباری خرید کالاهای ایرانی، توسعه و تقویت نام نشان ملی در تولیدات این بخش، ضرورت ورود به زنجیره ارزش جهانی و راهکارهای آن، بررسی ابعاد مختلف قاچاق، بازنگری قیمتهای پایه صادراتی در دفتر تعیین ارزش گمرک، حمایت از حضور در نمایشگاههای خارجی، راه اندازی دفاتر خارج از کشور و ...
در ادامه خسروتاج به تبیین سیاستها و برنامه های سازمان در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی پرداخت و اهم راهبردهای اساسی و کلیدی را در سالجاری بشرح زیر برشمارد:
-ضرورت توجه به جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی با هدف توسعه ظرفیت های صادراتی در بعضی از رسته های کالایی و خدماتی
-بعضاً سرمایه گذاریهای جدید بایستی متمرکز بر اصلاح ساختار، اقدامات نرم افزاری در مدیریت بنگاهها و نحوه حضور در بازار باشد.
-همکاری انجمن با میزهای کالایی و کشوری در سازمان توسعه تجارت که تنوع محصول و تنوع بازار را در دستور کار قرار داده اند.
-لزوم توانمندسازی بنگاهها بر مبنای اصول و استانداردهای جهانی برای حضور قدرتمند در بازارهای هدف.
-توجه به کیفیت در کالاهای صادراتی به نحوی که جلوی صادرات محصولات بی کیفیت و فاقد استانداردهای بین المللی که بازارهای محصول ایرانی را تضعیف می کند، گرفته شود.
-توجه شورایعالی صادرات غیرنفتی به رقابتی شدن محصولات و کاهش هزینه های تولید کالای ایرانی.
-بررسی نحوه مشارکت با شرکتهای خارجی جهت تولید مشترک با هدف صادراتی و ورود به زنجیره ارزش جهانی.
-استفاده از فضای مثبت پس از برجام برای توسعه و تنوع بازارهای هدف صادراتی
-تثبیت قوانین و مقررات مورد نیاز در بخش صادرات حداقل برای دوره 10 ساله با هدف برنامه ریزی بلندمدت در امور صادراتی
در پایان به دیگر پرسشهای اعضای انجمن پاسخ لازم از سوی سازمان ارائه گردید.
تاریخ انتشار:1396/02/25
انتشار و نقل مطالب تولید شده توسط وب سایت رسمی مجتبی خسروتاج، تنها با ذکر منبع مجاز می باشد . طراحی توسط راستچین