جمعه, ۰۱ تیر ۱۳۹۷
ورود

ورود

نام کاربری / ایمیل
رمز عبور
ذخیره سازی اطلاعات

برنامه های توسعه صادرات محصولات کنسانتره و آبمیوه

در راستای اهداف کلان صادراتی برنامه ششم توسعه به منظور جلب مشارکت و همگرایی تشکل های تخصصی در جهت تحقق اهداف تعیین شده تقسیم کار ملی در حوزه صادرات محصولات کنسانتره و آبمیوه که از زیرگروههای مهم در صنعت تبدیلی غذایی کشور می باشد اولین نشست مشترک جناب آقای خسروتاج معاون محترم وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با انجمن صنفی صنایع کنسانتره و آبمیوه ایران روز چهارشنبه مورخ 6/2/96 برگزار گردید.

 

در نشست مذکور مهمترین محورهای دستور کار مشترک میز کالایی محصولات صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران و انجمن مذکور از جمله تعیین اهداف و برنامه های صادراتی سال 1396 و الزامات مورد نیاز به منظور تحقق اهداف و اجرای برنامه ها، تعیین کشورهای هدف اولویت دار محصولات کنسانتره و آبمیوه، شناسایی کالاهای جدید صادراتی این گروه و حمایت از آنها در راستای توسعه ظرفیت های تولیدی و بازارهای صادراتی، شناسایی و معرفی شرکت های خوشنام و معتبر صادراتی به تفکیک بازارهای هدف، بررسی موانع و مشکلات واحدهای تولیدی- صادراتی این محصولات بویژه در حوزه تعرفه های واردات مواد اولیه و ورود موقت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات صادراتی، مورد تبادل نظر قرار گرفته و مقرر شد انجمن ذیربط با ارائه طرح ها و برنامه های پیش روی سال جاری در حوزه های مذکور، مستمراً رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی- صادراتی عضو این تشکل را مورد پیگیری قرار دهند و پیشنهادات اجرایی مناسب را برای تحقق اهداف کمی صادرات به سازمان توسعه تجارت ایران ارائه نمایند.


تاریخ انتشار:1396/02/06

دیدگاه (0) کلیک: 49

ارتقا ظرفیت های صادرات محصولات آرد، بیسکویت، شیرینی و شکلات

نشست تخصصی تولید کنندگان و صادرکنندگان صنایع آرد، بیسکویت، شیرینی و شکلات با هدف بحث و بررسی پیرامون راهکارهای توسعه صادرات و با حضور فعالان این حوزه در سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم استفاده مناسب از ظرفیتهای موجود در کشور در مسیر توسعه صادرات محصولات ایرانی، بر شناسایی کشورهای جدید هدف و بهره برداری از فرصت نمایشگاه های حائز اهمیت و تاثیرگذار بر صادرات این محصولات تاکید کرد.

خسروتاج با تبیین برنامه ها و پروژه های سازمان توسعه تجارت در سال 96، یکی از این برنامه ها را تهیه فهرستی از شرکتهای خوشنام و معتبر صادراتی با مشارکت تشکلهای تخصصی برای بهره مندی از مجموعه حمایتها و تسهیلات عنوان کرد.

وی تعیین اهداف کمی سالانه صادرات را مورد تاکید قرار داد و همچنین ابراز امیدواری کرد فعالان صنعت علاوه بر توجه به تنوع سازی در محصولات و برنامه ریزی جهت ارائه محصولات جدید در سبد صادراتی خود، دسترسی به بازارهای جدید صادراتی را نیز مورد توجه قرار دهند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به ضرورت همفکری بخش خصوصی در مسیر رفع مشکلات صادرات از ایشان دعوت نمود پیشنهادات خود را در موضوعاتی از جمله فعالسازی خطوط منظم کشتیرانی در مسیرهای دارای اولویت، رفع موانع مالیاتی، استفاده از پتانسیل مراکز تجاری و دیگر مسائل به این سازمان ارسال نمایند.

فعالان این حوزه نیز ضمن اشاره به مدل های حمایتی کشورهای دیگر و نیز نحوه برند سازی و حضور رقبا در بازارهای جهانی، بر اراده قوی خود جهت رسیدن به این مهم تاکید کرده، افزودند: بازارهای کشورهای افغانستان ،عراق و آفریقا با توجه به مزیتهای لجستیکی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و در گام بعدی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز بعنوان بازاری ویژه برای محصولات این حوزه حائز اهمیت می باشد.

در ادامه مواردی مانند مشکلات تولید صادراتی در بخش ورود فرایند موقت مواد اولیه مورد واکاوی قرار گرفت و بر ارایه تسهیلات لازم جهت تامین مواد اولیه و نیز ساماندهی حضور شرکتها در بازارهای جهانی تاکید گردید.


تاریخ انتشار:1396/02/09

دیدگاه (0) کلیک: 46

نشست ریاست محترم کل سازمان با تشکلهای فعال در صادرات خشکبار ایران

به منظور توسعه صادرات محصولات خشکبار ایران جلسه ای در روز چهارشنبه مورخ 6/2/96 باحضور اعضای هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان خشکبار و انجمن پسته برگزار گردید که محورهای زیر مورد تبادل نظر قرار گرفت .

تشکلهای تخصصی، در زمینه سه محصول استراتژیک پسته، خرما و کشمش ظرفیتهای کشور را مناسب برای افزایش صادرات اعلام نمودند.

معرفی حداقل سه محصول صادراتی جدید از سوی تشکلهای تخصصی جهت حمایت و برنامه ریزی هدفمند تاکید گردید. موارد پیشنهادی ازجمله زرشک، محصولات جانبی پسته و خرما، میوه های خشک و ... عنوان شد .

ارائه فهرست صادرکنندگان معتبر از سوی تشکلهای تخصصی و ارائه جدول رتبه بندی شرکتها در بازارهای هدف مختلف براساس ضوابط مورد توافق فیمابین سازمان و تشکلها، برای اعلام به گمرکات پیشنهاد گردید.

تاکید بر ضرورت ارتقاء سطح کیفی محصولات صادراتی برای ورود به بازارهای هدف تراز اول که این مهم مستلزم توجه به سیستمهای مدیریت کیفیت بین المللی و اخذ گواهی نامه های معتبر کیفی بین المللی است.

موضوعات مرتبط با نقل و انتقالات بانکی ونرخ ارز مورد نقد وبررسی قرار گرفت .

تاکید بر ارائه طرح های توسعه صادرات برای تحقق اهداف صادراتی سال 96 در بخش خشکبار شامل اهداف، برنامه ها و الزامات و پیگیری مستمر جهت رفع موانع و مشکلات سر راه صادرکنندگان.

تقسیم کارملی با رویکرد جلب مشارکت وهمکاری صادرکنندگان فعال و معتبر خشکبار کشور و پشتیبانی همه جانبه دستگاههای اجرایی دست اندرکار در جهت ارتقاء کمی و کیفی صادرات .


تاریخ انتشار:1396/02/09

دیدگاه (0) کلیک: 48

گام‌های رو به جلوی صادراتی در دولت تدبیر و امید

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در نشست خبری امروز خود با رسانه‌های کشور در خصوص اصلاح ساختار سازمانی در سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای رقابتی کردن محصولات تولیدی و خدماتی، پروژه‌هایی را تعریف کرده‌ایم و ساختار را بر مبنای میز کالایی ترتیب داده‌ایم تا بتوانیم مقاصد صادراتی را متنوع کنیم.

قائم مقام وزیر در امور تجارت افزود: رقابتی شدن در صادرات در رأس امور اقتصادی است و باید بخشی از عواملی که باعث افزایش هزینه‌های صادرات می‌شود را کنترل کرد. با توجه به ایجاد ظرفیت برای تولید، ورود موقت نیز باید تسهیل شود. خسروتاج در ادامه اعلام کرد: آماده‌ایم پا به پای هر واحد تولیدی که در خصوص روند قانونی ورود موقت دچار مشکل شده، حرکت کرده و در رفع آن کمک کنیم.

خسروتاج دربارۀ تراز بازرگانی خارجی در دولت تدبیر و امید گفت: تراز ارزشی بدون احتساب صادرات نفت خام در سال‌های 94 و 95 به ترتیب مثبت 900 و مثبت 250 میلیون دلار بوده است. همچنین تراز وزنی در سال‌های92 و 95 به ترتیب مثبت ۴۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و ۷۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است. مبادی وارداتی ما تبدیل به مبادی صادراتی شده است.

خسروتاج روند واردات را از سال 89 کاهشی خواند و اظهار کرد: مبادی وارداتی ما تبدیل به مبادی صادراتی شده است. صادرات غیر نفتی با شیب ملایمی در حال رشد است و تراز تجاری کشور که تا سال 84 منفی بود، در سال‌های 94 و 95 مثبت شد.

قائم‌مقام وزیر در امور تجارت گفت: با توجه به اهمیت نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی، در چهارسال گذشته 4هزار و 855 شرکت در 167 نمایشگاه تخصصی بین‌المللی و اختصاصی خارج از کشور حضور یافتند. وی از صادرات ۸۰ درصد محصولات داخلی در سال ۹۵ به ۱۵ کشور جهان خبر داد و گفت: در سال ۸۴ حدود ۸۰ درصد صادرات کشور به ۱۹ کشور و در سال ۹۲ فقط توانستیم به هشت کشور دنیا صادرات داشتیم.

مجتبی خسروتاج با اشاره به تراز تجاری در بخش محصولات معدنی، تراز چدن، آهن و فولاد را مثبت ۵۱۸ میلیون دلار و تراز مس و مصنوعات را نیز مثبت ۴۷۷ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در بخش کودها نیز تراز مثبت ۶۲۳ میلیون دلاری داریم که برنامه سازمان در سال جدید تمرکز بر روی بخش‌هایی مانند ماشین آلات صنعتی، دارو و صنایع اپتیک که دارای تراز منفی هستند، خواهد بود.


تاریخ انتشار:1396/02/11

دیدگاه (0) کلیک: 48

برنامه حمایتی سازمان توسعه تجارت برای افزایش نقش زنان در صادرات

قائم مقام وزير صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از برنامه های حمایتی این سازمان برای افزایش نقش و جایگاه زنان در توسعه صادرات غیرنفتی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در سیزدهمین همایش توسعه کارآفرینی زنان در ایران با بیان این مطلب افزود: سازمان توسعه تجارت در همین راستا برنامه توسعه کارآفرینی بانوان درحوزه صادرات را از سال آینده اجرا خواهد کرد.

وی با اشاره به برنامه ریزی و اجرای آموزش های تجاری و ارتقاء مهارت های بازرگانی ویژه صادرکنندگان زن کارآفرین گفت: این برنامه توسط مدرسین سازمان توسعه تجارت و با همکاری و مشارکت سایر مدرسین داخلی و بین المللی برای بانوان صادرکننده (حقیقی - حقوقی) اجرا می شود.

خسروتاج افزود:راه اندازی سامانه الکترونیکی با هدف توسعه ارتباط و تعامل بانوان کارآفرین صادرکننده با یکدیگر از دیگر اقداماتی است که در قالب برنامه حمایتی دولت ارایه خواهد شد.

رئیس سازمان توسه تجارت افزود:این سامانه در راستای معرفی ظرفیت ها و توانمندیهای بانوان صادرکننده فعال در حوزه صادرات با هدف توسعه ارتباط و تعامل آنان با یکدیگر طراحی و راه اندازی می شود.

خسروتاج در ادامه گفت: هر برنامه توسعه ای همانند برنامه توسعه کارآفرینی نیازمند موتور پیگیری و حمایتی همچون انجمن زنان کارآفرین است و بدون حمایت و پیگیری انجمن، این طرح توفیق نخواهد داشت.

وی به برخی از رشته های زودبازده اشاره کرد و مشارکت زنان در توسعه صادرات خدمات در بخش پزشکی کشورهای اسلامی وهمسایه ها، بازاریابی الکترونیکی در راستای افزایش صادات را فرصت های خوبی برای فارغ التحصیلان حوزه های مختلف از جمله فناوری اطلاعات عنوان کرد.

خسروتاج حضور در صنایع مبتنی در پوشاک زنان، مد و زیورآلات، لباس کودکان، کالاهای نوآورانه و خلاق را از دیگر حوزه های خوش آتیه برای بانوان علاقه مند به فعالیت در حوزه صادرات غیرنفتی دانست.

به گفته وی، زنان ایرانی می توانند در حوزه های مورد علاقه از جمله خدمات مشاوره ای و تحقیقاتی در سطح بین المللی، انجام پروژه های برنامه نویسی در سطح بین الملل و ... فعالیت کنند و از طریق سامانه با دیگر زنان فعال در حوزه های مختلف صادراتی ارتباط برقرار کنند و زمینه توسعه هر چه بیشتر طرح حمایتی دولت برای افزایش نقش زنان در صادراتی غیرنفتی را فراهم کنند.


تاریخ انتشار:1395/11/28

دیدگاه (0) کلیک: 50