سه شنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
ورود

ورود

نام کاربری / ایمیل
رمز عبور
ذخیره سازی اطلاعات

تمرکز بر ظرفیت‌های رقابتی شهر جویبار، عامل توسعه و اشتغال استان

در دیدار خسروتاج با یزدانی، قهرمان کشتی جهان، عنوان شد:
تمرکز بر ظرفیت‌های رقابتی شهر جویبار، عامل توسعه و اشتغال استان.

قائم‌مقام وزیر صنعت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، طی سفر خود به استان مازندران با حضور در منزل حسن یزدانی، قهرمان كشتي جهان، از تلاش و شجاعت او تجليل و قدرداني کرد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج ، طی سفر خود به استان مازندران در دیداری با حسن یزدانی، قهرمان کشتی جهان، و همچنین دیگر قهرمانان جویباری، در خصوص ظرفیت‌های رقابتی استان و به ویژه شهر جویبار در بخش ورزش کشتی که از طریق سرمایه‌گذاری در باشگاه‌های ورزشی و با هدف جذب علاقمند برای یادگیری فنون کشتی چه از داخل و چه از سوي كشورهاي مختلف امکان‌پذیر است، به گفتگو پرداخت .

وی در اين گفتگو با برشمردن مزيت‌هاي رقابتي استان مازندران، مانند روحيۀ قهرمان پروري و داشتن نام و نشان‌ از كشتي‌گيران مشهور در سطح جهاني افزود: براي بعضي از علاقمندان به ورزش كشتي، سفر به ایران و شرکت در دوره‌هایی که زیر نظر قهرمانانی چون يزداني‌ها و دیگران صورت می‌گیرد، آرزوي بزرگی است.

خسروتاج در ادامه گفت: معتقدم چنانچه در زمينه‌هایی كه از ساير كشورها جلو هستيم سرمايه‌گذاري كنيم که متكی به ظرفيت‌هاي رقابتي منابع انساني است، مي‌توان اميدوار بود كه با جذب دانشجو، توريسم ورزشي موقعیت و جایگاه جهانی ایران را حفظ کنیم و در امر توسعۀ ورزش کشتی و به عنوان کشوری برای یادگیری فنون ناب ایرانی، مرکز توجه قرار گیریم و موفق باشيم .

قائم‌مقام وزیر صنعت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، اظهار كرد: شهرستان جويبار و پهلوانان این خطه از برند و نام و نشان ویژه‌ای در دنیا برخوردارند به گونه‌ای که به عنوان سرمایۀ معنوی، منشأ ایجاد ظرفیت‌های مناسبی در توسعۀ ورزش قهرمانی، جذب دانشجو و توریسم ورزشی خواهند بود.

گفتنی است، قائم‌مقام وزیر صنعت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، به مناسبت هفتۀ دولت براي بازديد از تعدادي واحد صنعتي و تجاري و گفتگو با فعالان اقتصادي به استان مازندران سفر كرده بود.


تاریخ انتشار:1396/06/11

دیدگاه (0) کلیک: 90

اجماع بر لزوم عزم ملی برای حمایت از صادرات

در سومین کمیته کارشناسی شورای عالی صادرات مطرح شد:
اجماع بر لزوم عزم ملی برای حمایت از صادرات.

سومین جلسۀ کمیتۀ کارشناسی شورای عالی صادرات با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط و به منظور بررسی راهکارهای مناسب برای نیل به رشد 25 درصدی در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر در امور تجارت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به اهمیت و ابعاد عزم ملی در حمایت از صادرات گفت: باید لزوم جدی گرفتن حمایت از صادرات در اولویت امور دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.

وی کند بودن تأمین منابع برای صادرات را دغدغۀ اصلی عنوان کرد و افزود: مسائل بانکی، بستۀ حمایتی، ضمانت‌نامه‌ها، استرداد مالیات بر ارزش افزوده، سود بانکی، حمل و نقل و نرخ ارز از بخش‌های مهمی است که در راستای رسیدن به اهداف صادراتی نیازمند توجه بیشتر است و دستگاه‌ها موظف هستند این موارد را در دستور کار خود قرار دهند.

خسروتاج در خصوص بستۀ حمایتی تشریح کرد: برای بستۀ حمایتی اینگونه پیشنهاد شد که طی لایحه‌ای مستقل، 2% از عوارض واردات کالاهای غیر اساسی و غیر ضروری که آثار تورمی نداشته باشد، به منظور حمایت از صادرات اخذ شود.

در ادامۀ این نشست نمایندگان دستگاه‌های مرتبط نیز با تأکید بر لزوم ایجاد عزم ملی در حمایت از صادرات، کاهش آمار صادرات در چهار ماهۀ ابتدای سال جاری را از آسیب‌های عدم توجه جدی نهادهای کشور به امر صادرات دانستند.

همچنین، در ادامه نمایندگان دستگاه‌های مرتبط ضمن بررسی اولویت‌های مطرح شده در نشست، به بحث و تبادل نظر پیرامون ایجاد تمرکز در تصمیم‌سازی برای صادرات، نرخ ارز، نرخ بهره، کمبود کارگزاری، بروکراسی در حوزۀ صادرات، تخصیص مشوق‌ها، نیمه تمام ماندن پایانه‌های صادراتی و عدم بهره‌برداری از آنها، ضعف در اطلاع رسانی دستگاه‌ها در خصوص قوانین و بخشنامه‌های مرتبط با صادرات و آسیب‌های موجود پرداختند.

گفتنی است، مقرر گردید نمایندگان دستگاه‌ها با انعکاس لزوم توجه بیشتر و ایجاد عزم ملی به دستگاه‌های متبوع خود، بر توجه بیشتر به ساختار تصمیم‌ساز کشور به این امر تأکید کنند. همچنین اعلام گردید به زودی جلسه‌ای با حضور نمایندگان بخش بانکی کشور به منظور بررسی راهکارهای مناسب در این حوزه با حضور تشکل‌ها برگزار خواهد شد.


تاریخ انتشار:1396/05/24

دیدگاه (0) کلیک: 65

هم اندیشی زنان کارآفرین در حوزه صادرات کالا و خدمات

نشست هم‌اندیشی زنان کارآفرین در حوزۀ صادرات کالا و خدمات با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، سهیلا جلودارزاده، نمایندۀ تهران در مجلس شورای اسلامی و فخری محتشمی‌پور، ریاست هیأت مدیره انجمن زنان مدیر کارآفرین به میزبانی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در این نشست که تعدادی از بانوان فعال در عرصۀ صادرات نیز حضور داشتند، مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت به‌عنوان یکی از سخنرانان در این هم اندیشی اظهار داشت: انقلاب چهارم صنعتی که در پیش رو داریم تغییرات جدی در ساختار و نوع مشاغل مورد نیاز آتی را به ارمغان آورده است و پیش‌بینی می‌شود ظرف 5 سال آینده در سطح جهانی، حداقل یک سوم (35 درصد) از کارهایی که امروزه انجام می‌شود تغییر یابد. ربات‌های پیشرفته، حمل و نقل اتوماتیک، مواد پیشرفته و رشد بیوتکنولوژی تغییرات شگرفی را در روش زندگی کردن مردم و کارکردن آنها بوجود خواهد آمد.

وی با تأکید بر نگاه فراگیر برای ایجاد عزم ملی در توسعۀ صادرات، افزود: روند صنعتی شدن از صنایع دودکش و زمخت موج دومی سال‌هاست موج سوم را درنوردیده و وارد موج چهارم شده است، موج چهارم دارای خواص دانایی و ظرافت مربوطه بوده و خوشبختانه زنان زیادی با ظرفیت‌های اینگونه در کشور حضور دارند. بازاریابی دیجیتال و مجازی زمینه حضور زنان را حداقل در سطح مردان در امر بازاریابی فراهم آورده است و بی توجهی به این مزیت، اقتصاد را از یک امکان بزرک دور می‌دارد.

خسروتاج از تشکیل ایجاد و توسعۀ نخستین بانک اطلاعات زنان کارآفرین در سازمان توسعه تجارت خبر داد و گفت: سامانه اطلاعاتی SheExports.tpo.ir (او صادر می کند) برای اولین بار با پنج هدف شناسایی، اجرای آموزش‌های تجاری ویژه صادرکنندگان زن کارآفرین، جلسات هم اندیشی و مراسم تقدیر از بانوان برتر کارآفرین در حوزۀ صادرات شکل گرفته است و تمام تلاش سازمان توسعه تجارت فرهم کردن بستر مناسب برای توسعۀ فعالیت زنان در عرصه‌های اقتصادی است.

ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات غیرنفتی را نیازمند ایجاد ظرفیت‌های جدید دانست و افزود: با کانون توجه قراردادن صنایع خلاق، صنایع مبتنی بر دانایی و IT و تکیه بر توانایی بانوان در این زمینه‌ها آیندۀ روشنی در این زمینه قابل پیش‌بینی خواهد بود.

گفتنی است، تفاهمنامه‌ای میان انجمن زنان مدیر کارآفرین و سازمان توسعه تجارت در اردیبهشت سال جاری به منظور تقویت زنان در حوزه‌های صنعت، تجارت و صادرات تدوین و امضا شده است.


تاریخ انتشار:1396/05/29

دیدگاه (0) کلیک: 85

بازار روسیه، هدف صادرکنندگان ایرانی

نشست نمایندگان بخش خصوصی و دولتی در خصوص آخرین وضعیت همکاری‌های ایران و روسیه به همت سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر در امور تجارت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تأکید بر اهمیت بازار روسیه، گفت: باید با برنامه‌ریزی و شناخت دقیق، سازوکار ورود موفق به بازار روسیه را پیدا کنیم و خوشبختانه در حال حاضر زیر ساختهای حقوقی لازم فراهم شده است صندوق ضمانت صادرات دو کشور همکاری خوبی را دارند و همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه ساخت واگن در کشورمان آغاز شده است .

وی همکاری مشترک را محور تمام مذاکرات ایران با طرف خارجی دانست و افزود: مذاکرات مرتبط با انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان، با جدیت و دقت پیگیری می‌شود تا کاهش تعرفه‌ها، پس از سه سال به صورت آزمایشی، مقدمات تجارت آزاد با این کشورها را فراهم آوریم.

خسروتاج ظرفیت‌های تولیدی و لجستیک را از مسائل اصلی در تجارت خارجی عنوان کرد و اظهار داشت: توسعه نیازمند تقسیم وظایف، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری است.

بهروز الفت، مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا نیز به برنامه‌های میز روسیه به منظور تعامل هرچه بیشتر با بخش خصوصی اشاره کرد و شناسایی و معرفی ظرفیت‌های صادراتی ایران به روسیه را از بخش خصوصی خواستار شد.

در ادامه، اکبرپور، دبیر میز روسیه، ضمن اشاره به افزایش 16 درصدی ارزش دلاری صادرات کشورمان در 4 ماهه 1396 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و اقدامات بعمل آمده برای توسعه همکاری‌های دو کشور گفت: دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و دامی، آبزیان، مواد غذایی، شوینده‌ها، رنگ و رزین، چسب، مواد پتروشیمی، مس، سیمان، کفش و لباس، محصولات چرم، محصولات دانش‌بنیان، مبلمان، کاشی و سرامیک و ... از اقلام دارای پتانسیل صادراتی ایران به روسیه محسوب می‌شوند. وی همچنین از برنامه‌های آتی از جمله برگزاری پاویون کشورمان در نمایشگاه‌های بین‌المللی مواد غذایی و برگزاری کمیتۀ تجاری و صنعتی با کشور روسیه در آینده خبر داد.

سپس نمایندگان بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی به بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلاتی چون نداشتن کنسرسیوم‌های صادراتی، مسائل گمرکی، مشکلات روابط بانکی، نرخ بالای کارمزد بانکی، تفاوت نرخ خرید و فروش ارز در بانک‌ها و صرافی‌ها، طولانی بودن فرایند ثبت دارو در روسیه، هزینه‌های حمل و نقل و ....پرداختند.

در خاتمه مقرر شد در خصوص تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در خصوص محصولات اولویت‌دار در بازار روسیه در قالب نشست‌های تخصصی تصمیم گیری شود همچنین مقرر شد سازمان های گمرک، استاندارد و بانک ها گزارش راهنمای تجارت با روسیه را جهت درج در سایت این سازمان اعلام نمایند و نیز تشکیل جلسۀ تخصصی با بانک‌ها، گمرک، استاندارد و وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکلات تجار و بازرگانان در دستور کار میز روسیه قرارگیرد.

گفتنی است، دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران از طریق تلفن تماس 22664007 آمادۀ شنیدن انتقادات و پیشنهادات تشکل‌ها و صادرکنندگان در خصوص روسیه و تلاش برای رفع مسایل و مشکلات فی مابین خواهد بود.


تاریخ انتشار:1396/05/30

دیدگاه (0) کلیک: 66

صادرات 6 میلیون دلار ماشین آلات کشاورزی در بهار سال 96

نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و ادوات کشاورزی و صنایع وابسته (اتماک ـ آی فارم) مورد بازدید قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.

در این بازدید خسروتاج بر اهمیت و نقش توسعه صنعت ماشین آلات کشور بویژه ماشین آلات کشاورزی تاکید کرد. وی گفت اظهارات واحدهای تولیدی بیانگر این مهم است که بیش از 90 درصد نیاز کشور در این بخش توسط شرکتهای ایرانی و تولید داخل تامین می گردد و وابستگی کشور به واردات کمتر از 10 درصد است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت در سه ماهه ابتدای سالجاری 142 میلیون دلار صادرات ماشین آلات از کشور صورت گرفته که از این میزان 6 میلیون دلار به ماشین آلات بخش کشاورزی اختصاص داشته است و چنانچه این رشد همچنان حفظ گردد حتما در پایان سال نسبت به سال قبل افزایش خوبی در صادرات شاهد خواهیم بود.

خسروتاج افزود در سازمان توسعه تجارت و در چارچوب میزهای کالایی "میز ماشین آلات" در نظر گرفته شده است که در اولین جلسه این میز در سالجاری با حضور صاحبنظران اهم موانع و مشکلات صادرات این بخش مورد بررسی و عارضه یابی قرار گرفت.

از مهمترین مسائل در این حوزه این است که در ازای پیش پرداخت خریداران خارجی بایستی با کمک شبکه بانکی بتوان ضمانتنامه لازم را برای صادر کنندگان ارائه نمود.

همچنین قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت بازاریابی در این نوع ماشین آلات نیازمند حضور در نمایشگاههای تخصصی است که با توجه به ماهیت کار این صنعت، حضور در نمایشگاه مستلزم در اختیار گرفتن فضاهای بزرگتری میباشد و در نتیجه هزینه حضور ایشان افزایش میبابد که بایستی ساز و کار لازم برای بهره مندی بیشتر از یارانه شرکت در نمایشگاهها در نظر گرفته شود.

در پایان خسروتاج که بعد از بازدید از این نمایشگاه عازم سفر ارمنستان بود گفت: بازار ارمنستان پتانسیل بالقوه خوبی برای حضور صنعت ماشین آلات کشاورزی ایران دارد و از تولیدکنندگان خواست تا از فرصت حضور در نمایشگاه اختصاصی ایران در ایروان ارمنستان استفاده نمایند.


تاریخ انتشار:1396/05/11

دیدگاه (0) کلیک: 68