جمعه, ۱۲ آذر ۱۴۰۰
ورود

ورود

نام کاربری / ایمیل
رمز عبور
ذخیره سازی اطلاعات

خسروتاج در نشست خبری مطرح کرد

رقابت صادرکنندگان در 69 گروه کالایی برای کسب عنوان نمونه و ممتاز/ فقط 5 درصد صادرکنندگان با جذب سرمایه گذاری خارجی و تحت لیسانس فعالیت کرده اند/ تراز تجاری 1.4 میلیارد دلار مثبت شد.

قائم مقام وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت در تشریح چگونگی انتخاب صادرکنندگان نمونه در روز ملی صادرات گفت: صادرکنندگان و فعالان اقتصادی امسال در 69 گروه کالایی برای کسب عنوان نمونه و ممتاز و همچنین دریافت مدال افتخار صادرات با یکدیگر به رقابت پرداختند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت بیستمین سالروز ملی صادرات ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، گفت: صادرکنندگان برای حضور در این مسابقه ملی باید از حداقل ارزش صادراتی تعیین شده برخوردار باشند و بنگاه‌هایی که صادرات آنها از رقم تعیین شده، بیشتر باشد از امتیاز بیشتری در مقایسه با رقبا برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه در این 69 گروه حداقل ارزش صادرات یک میلیون دلار و حداکثر ارزش صادرات 200 میلیون دلار بوده است، خاطرنشان کرد: کف ارزش صادراتی احتساب شده یک میلیون دلار است که به صادرات در گروه‌های «فعالیت‌های مشاوره و طراحی مهندسی» و همچنین محصولات «دانش‌بنیان و با فناوری بالا» مربوط می‌شود.

خسروتاج در مورد بالاترین ملاک ارزیابی صادرکنندگان نیز به گروه کالایی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی اشاره کرد و اظهار داشت: در این گروه مواد میانی هیدروکربنی و شیمیایی مانند متانول، بنزن، پارافین، آمونیاک و ... با حداقل 200 میلیون دلار صادرات و محصولات تبدیلی پتروشیمی مانند کود شیمیایی، فرآورده‌های نفتی غیر از نفت کوره و مواد پلیمری با حداقل 100 میلیون دلار صادرات مورد بررسی قرار گرفت.

افزایش 10 درصدی ثبت نام‌کنندگان در فرایند انتخاب صادرکننده نمونه امسال

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تعداد کل ثبت نام‌کنندگان در سامانه نمونش 478 بنگاه بود، اظهار داشت: این تعداد نسبت به سال گذشته 10.6 درصد افزایش یافته که از این میزان 461 بنگاه در بخش کالا و 17 بنگاه در بخش خدمات ثبت نام کرده‌اند.

وی در مورد پرونده‌های پذیرش شده توسط دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه نیز گفت: کل پرونده‌های پذیرش شده 161 مورد اعلام شده که 150 پرونده در بخش کالا و 11 پرونده در بخش خدمات بوده است.

خسروتاج در ادامه گروه‌های کالایی و خدماتی ثبت نام و پذیرش شده به وسیله دبیرخانه انتخاب صادرکنندگان نمونه را در بخش‌های کشاورزی، صنایع غذایی، مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی، صنایع شیمیایی، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، صنایع دستی و فرش دستباف، نساجی و پوشاک، چرم و صنایع وابسته، فلزات و صنایع وابسته، خودرو و قطعات یدکی، لوازم خانگی و اداری، برق و الکترونیک، تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی، بازرگانی عمومی، فناوری بالا و دانش بنیان، خدمات و سایر بخش‌ها، طبقه‌بندی کرد.

وی گروه‌های کالایی گل، نهال و گیاهان زینتی، محصولات دامی غیرخوراکی، سایر محصولات کشاورزی، سنگ ساختمانی بریده شده، کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی، محصولات سلولزی، موکت، شمش و آلیاژ آلومینیوم، کشتی، قایق و سایر شناورها، هواپیما و تجهیزات هوانوردی، دوچرخه وموتور سیکلت و قطعات آن، مبلمان و دکوراسیون اداری و منزل، لوستر، چراغ و لوزام روشنایی، انواع سوییچ و تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی، حمل و نقل بین‌المللی، فناوری اطلاعات (آی.تی) و نرم افزار، محصولات فرهنگی و هنری و صدور خدمات نیروی انسانی را در میان 69 گروه کالایی موجود در سال 95، فاقد متقاضی دانست.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه استان‌های ایلام، چهارمحال بختیاری، اردبیل، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد در فرایند امسال مشارکت‌ نداشته‌اند، خاطرنشان کرد: استان‌ تهران با ثبت نام 53 بنگاه در رتبه اول مشارکت استان‌ها و پس از آن استان‌های خراسان رضوی با 14 و اصفهان و فارس با 12 بنگاه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

خسروتاج بیان کرد: از میان 161 شرکت‌کننده متقاضیان مشارکت در گروه‌های رنگ، رزین و چسب، تبدیلی پتروشیمی، فرآورده‌های پایه نفتی، کاتد مس، شمش فولاد حد نصاب لازم برای انتخاب را کسب نکردند.

وی در ادامه اظهار داشت: ارزیابی صادرکنندگان بر اساس 3 شاخص انجام می شود که به شاخص های عمومی، شاخص های اختصاصی و ارزش افزوده بوده است.

قائم‌مقام وزیر صنعت در ادامه به شاخص‌های عمومی انتخاب صادرکنندکان نیز اشاره‌ای کرد و افزود: در ارزیابی بنگاه‌های صادراتی بر اساس شاخص‌های عمومی، مجموع امتیازاتی که یک بنگاه می‌تواند به دست آورد 1000 امتیاز است که در 4 دسته طبقه‌بندی می‌شود.

وی اظهار داشت: در دسته اول که درآمد ارزش حاصل از صادرات است، 450 امتیاز لحاظ شده که 360 امتیاز مربوط به ارزش صادرات در سال 94 و 90 امتیاز مربوط به درصد افزایش صادرات در سال‌های 92، 93 و 94 بوده است.

خسروتاج حفظ و توسعه بازارهای هدف و فعالیت‌های بازاریابی را شاخصه دوم در ارزیابی صادرکنندگان دانست و خاطرنشان کرد: مجموع امتیاز در این دسته 240 است که «گستردگی و ماندگاری در بازار در سه سال گذشته» 60 امتیاز دارد، «صادرات محصولات تولید شده به صورت سرمایه‌گذاری مشترک طرف خارجی در ایران و یا سرمایه‌گذرای خارجی در ایران که منجر به صادرات شود»، دارای 100 امتیاز است و «ارائه لیسانس شرکت ایرانی به شرکت‌های خارجی برای تولید و صادرات در کشور ثانویه یا صدور محصولات تحت لیسانس با برندهای مشهور و معتبر خارجی» واجد 40 امتیاز و همچنین «ایجاد دفتر فروش یا نمایندگی فعال در کشور هدف» نیز از 40 امتیاز برخوردار است.

وی افزود: بنگاه های صادراتی در شاخص صادرات محصولات تولید شده به صورت سرمایه‌گذاری مشترک طرف خارجی در ایران و یا سرمایه‌گذرای خارجی در ایران که منجر به صادرات شود ضعیف هستند.

رییس سازمان توسعه تجارت از مهارت فنی و تخصصی بنگاه‌های صادراتی به عنوان شاخصه سوم نام برد و یادآور شد: این شاخص دارای 260 امتیاز است که به ترتیب «ثبت سیستمی برند بنگاه در کشور هدف» با 60 امتیاز، «بسته‌بندی محصولات صادراتی» و «ثبت محصول در کشور هدف» هر یک 40 امتیاز، «دارا بودن گواهینامه استاندارد بین‌المللی کیفی کالا» 30 امتیاز، «فعالیت و تبلیغات در سایت‌های معتبر بین‌المللی با رویکرد صادرات»، «دارا بودن وبسایت حداقل دو زبانه» و «حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی» هر کدام 20 امتیاز و همچنین «ثبت برند در داخل کشور»، «دارا بودن گواهینامه استاندارد بین‌المللی مدیریتی» و «خصوصی بودن مالکیت بنگاه صادراتی» هر یک با 10 امتیاز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

شاخص چهارم مورد اشاره خسروتاج عضویت بنگاه‌ها در تشکل‌های تخصصی صادراتی بود که به گفته او این معیار از 50 امتیاز برخوردار است.

به گفته خسروتاج برخی گروه‌های کالایی نظیر گروه‌های کشاورزی، صنایع دستی، بازرگانی عمومی، فناوری بالا و آرایشی و بهداشتی علاوه بر شاخص‌های عمومی با شاخص‌های اختصاصی نیز ارزیابی شده‌اند.

فقط 5 درصد صادرکنندگان با جذب سرمایه گذاری خارجی و تحت لیسانس فعالیت کرده اند

قائم‌مقام وزیر صنعت با تاکید بر اینکه نگاه آماری به شاخص‌ها و معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه سال جاری بیانگر نکات جالب و قابل توجهی است، گفت: حدود 75 درصد متقاضیان امتیاز مربوط به دارا بودن استانداردهای مدیریتی بین‌المللی را کسب کرده‌اند، در حالی که فقط 41 درصد متقاضیان امتیاز مربوط به استانداردهای کیفی بین‌المللی را بدست آورده‌اند؛ به عبارتی 60 درصد از صادرکنندگان این استانداردها را نداشته اند.

وی افزود: تقریبا 98 درصد متقاضیان امتیاز دارا بودن وب سایت دو زبانه و 29 درصد امتیاز تبلیغات در سایت‌های بین‌المللی را احراز کرده‌اند و فقط 27 درصد متقاضیان امتیاز دارا بودن دفتر فروش و نمایندگی در کشور هدف را داشته‌اند.

رییس سازمان توسعه تجارت یادآور شد: در بررسی پرونده‌های متقاضیان امسال کمتر از 5 درصد بنگاه ها امتیاز مربوط به جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فعالیت تحت لیسانس را بدست آورده‌اند و 73 درصد دارای عضویت در اتحادیه‌ها و تشکل‌های تخصصی ملی و استانی بوده‌اند.

وی ادامه داد: 81 درصد متقاضیان امتیاز مربوط به ماندگاری در بازارهای هدف را بدست آورده و فقط 5 درصد از دستیابی به امتیاز روند رشد صادرات باز مانده‌اند و در حالی که حدود 71 درصد متقاضیان برند بنگاه خود را در داخل کشور ثبت کرده فقط 19 درصد برند خود را در بازارهای هدف به ثبت رسانده‌اند و 81 درصد متقاضیان از این موضوع غافل بوده اند.

وی با تاکید بر اینکه بنگاه های صادراتی کشور باید در نمایشگاه های تخصصی بین المللی حضور داشته باشند، گفت: این موضوع می تواند فضای رقابت را افزایش بدهد با این وجود فقط 41 متقاضیان امسال در نمایشگاه‌های بین‎المللی حضور فعال داشته‌اند.

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه افزود: در سال جاری حدود 104 شرکت دانش‌بنیان صادراتی کشور در رشته‌های شیمایی، نساجی، دارویی، هوا و فضا، ماشین‌آلات، تجهیزات صنعتی، تجهیزات پزشکی، مخابرات، الکترونیک و سایر رشته‌ها، محصولات صادراتی را در سبد صادرات غیرنفتی کشور گنجانده‌اند که از جمله آنها استریپ آنتوژل، برخی داروها و محصولات درمانی نظیر پماد سوختگی، شربت سفید، کپسول‌های خاص و ...، میکروسکوپ تونلی، فرش ماشینی ضدمیکروبی، دستگاه خشک‌کن انجمادی و برخی محصولات فن‌آوری نانو و... بوده است.

خسروتاج اضافه کرد: سکوهای شناور، وسایل داندنپزشکی، دستگاه‌های کمک ناوبری رادیویی، دستگاه‌های ارسال یا دریافت صدا، توربین‌ها و چرخ‌های هیدرولیک، جرثقیل، دستگاه‌های فتوگرامتری، مانیتور، محرک ماهیچه قلب، هلیم مایع، خازن S.D.M، دندان‌های مصنوعی و... نیز جز کالاهایی بوده که به سبد صادراتی کشور اضافه شده است.

به گفته وی 22 قلم کالا شامل کمپرسورهای معدنی، وازلین گرید دارویی، فرمولیبدن، موم با گرید دارویی، انواع جعبه دنده صنعتی خودرو، کلاچ، قفل گاردان، اجزا و قطعات تورین‌های گازی غیر از اجزا و قطعات توربوجت‌ها و توربوپراپلرها، دستگاه الکتروکوتر، دستگاه مانیتور علایم حیاتی، آنتن تلسکوپی، اجزا و قطعات توربین های بخار و... نیز برای نخستین بار از کشور صادر شده است.

افزایش 6 درصدی ارزش صادرات در نیمه نخست سال

خسروتاج همچنین افزود: بر اساس آمار گمرک طی شش ماه نخست سال جاری با احتساب میعانات گازی 59 میلیون و 132 هزارتن کالای غیرنفتی به ارزش 21 میلیارد و 706 میلیون دلار صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: این میزان نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 25.5 درصد و از نظر ارزشی 6 درصد افزایش داشته است، ضمن اینکه تراز تجاری کشور نیز در نیمه نخست سال جاری 1.4 میلیارد دلار مثبت بوده است.

خسروتاج با بیان اینکه میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در صدر صادرات غیرنفتی قرار دارند، گفت: صادرات میعانات گازی در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 3 درصد و از لحاظ ارزشی 13 درصد کاهش داشته است درحالی که صادرات محصولات پتروشیمی در همین مدت زمان از نظر وزنی 53 درصد و از نظر ارزشی 22 درصد افزایش را تجربه کرده است.

وی در عین حال اضافه کرد: اگر صادرات محصولات پتروشیمی با همین روند ادامه یابد می توانیم تا پایان سال به اهداف تعیین شده دست یابیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه به استثنای دو بخش ذکر شده سایر کالاهای صادراتی حدود 9.5 میلیارد دلار از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: این میزان حدود 44 درصد سهم ارزشی کل صادرات و معادل 31.5 میلیون تن یعنی 53 درصد از سهم وزنی صادرات کشور است.

خسروتاج خاطرنشان کرد: بخش صنعت 7.3 میلیارد دلار حدود 33 درصد از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده، بخش کشاورزی با ارزش 1.5 میلیارد دلار و سهم 7 درصدی از کل صادرات، بخش معدن با 576 میلیون دلار و سهم 2.7 درصدی از کل صادرات در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی اضافه کرد: در بخش فرش و صنایع دستی بعد از برجام صادرات ما به آمریکا آغاز شد که به رقم صادرات 147 میلیون دلار در این بخش دست یافتیم.

خسروتاج افزود: در شش ماه نخست امسال بیست قلم عمده صادراتی از لحاظ ارزش 58 درصد و از لحاظ وزنی 60 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به کشور چین به عنوان نخستین کشور هدف صادراتی با ارزش حدود 4 میلیارد دلار و سهم 18 درصدی از کل صادرات، ادامه داد: امارات متحده عربی با رقم 3.4 میلیارد دلار و سهم 16 درصدی در رتبه دوم و عراق با رقم 3 میلیارد دلار و سهم 14 درصدی در رتبه سوم قرار دارند و پس از آن ترکیه با 2.3 میلیارد دلار و جمهوری کره با 1.7 میلیارد دلار رتبه چهارم و پنجم را به خود اختصاص داده اند.

خسروتاج با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال 3 هزار و 67 قلم کالاهای غیرنفتی ایران به 138 کشور جهان صادر شده است، گفت: از این میان صادرات به 80 کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته که این کشورها حدود 50 درصد از سهم کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

قائم مقام وزیر صنعت از کشورهای عمان، تایوان، جمهوری کره، سوریه، ازبکستان، ایالات متحده آمریکا، برزیل، مکزیک، مراکش، پاکستان، تایلند، اسپانیا، بلغارستان، فرانسه، کانادا و رومانی به عنوان مقاصد صادراتی نام برد که صادرات به آنها در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته است.
وی با اشاره به اینکه صادرات به کشور تایوان به ارزش 239 میلیون دلار بوده و 288 درصد رشد داشته، گفت: از جمله کالاهای صادر شده به این کشور روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به ارزش 99 میلیون دلار با رشد 100 درصدی، محصولات از آهن و فولاد 77 میلیون دلار با رشد 100 درصد و همچنین آلومینیوم هستند.

خسروتاج با بیان اینکه صادرات ایران به جمهوری کره رشد 156 درصدی را تجربه کرد، گفت: هم اکنون کره به رتبه پنجم کشورهای واردکننده از ایران تبدیل شده است.

وی همچنین کشور عمان را با صادرات 361 میلیون دلار و 85 درصد رشد از دیگر کشورهای با رشد مثبت صادرات نام برد و ادامه داد: کالاهای ارسال شده به این کشور شامل دام زنده از نوع گوسفند، محصولات از آهن و قیر نفت بوده است.

خسروتاج همچنین کالاهای صادرشده به کشور پاکستان طی نیمه نخست سال را قیر، نفت، کفپوش و پسته برشمرد.

وی فرش دستباف، زعفران، پسته را نیز از جمله کالاهای صادر شده به ایالات متحده آمریکا نام برد.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت مراکش نیز از جمله کشورهایی بوده که صادرات ایران به آن در مدت مذکور رشد چشمگیری داشته است و کالاهای صادرات شده به آن شمش از آهن و فولاد هستند.

افزایش واردات از کشورهای اروپایی

خسروتاج با بیان اینکه واردات از آلمان به ارزش یک میلیارد و 92 میلیون دلار بوده و 23 درصد رشد داشته، گفت: واردات از برزیل به ارزش 533 میلیون دلار، 152 درصد رشد و همچنین از ایتالیا به ارزش 512 میلیون دلار ،13 درصد رشد را تجربه کرده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین به واردات از فرانسه به ارزش 480 میلیون دلار با 43 درصد رشد، هلند 412 میلیون دلار با 21 درصد رشد، انگلستان به ارزش 208 میلیون دلار با 9 درصد رشد، پاکستان به ارزش 190 میلیون دلار با 68 درصد رشد و ژاپن به ارزش 174 میلیون دلار با 31 درصد رشد اشاره کرد.

خسروتاج در ادامه با بیان اینکه تراز تجاری کشور در نتیجه کم شدن واردات رسمی و افزایش صادرات رسمی مثبت شده است، گفت: سال‌های سال سیاست جایگزنی واردات محور مسلط نظام تجاری کشور بود، بر همین اساس باید سعی می‌کردیم به جای واردات خودمان به سمت تولید برویم به همین دلیل اگر امروز می‌بینیم که بخشی از واردات کشورمان کاهش یافته و تراز تجاری مثبت شده، یکی از مهمترین دلایل آن افزایش ظرفیت‌های تولید بر مبنای سیاست جایگزینی واردات بوده است.

وی ادامه داد: نظام تعرفه‌ای کشور که با هدف حمایت از صنایع داخلی بود و همچنین استفاده از استانداردهای فنی نیز از دیگر دلایل ساختاری تغییرات تراز تجاری کشور و کاهش واردات بوده است.

خسروتاج مدیریت واردات، کاهش واردات کالاهای اساسی با توجه به برنامه‌های حمایتی از تولید داخل، اجازه ورود برخی کالاها با ارز آزاد به جای نرخ مبادله‌ای و گران کردن واردات با هدایت اقلام وارداتی به سمت استفاده از نرخ آزاد را از تدابیر اتخاذ شده دانست که منجر به مثبت شدن تراز تجاری کشور شد.

وی افزود: ما از ابزار ارز متقاضی به خوبی استفاده کرده‌ایم و هم اکنون 60 درصد کالاهای کشور با ارز متقاضی و 40 درصد با ارز مبادله‌ای به کشور وارد می‌شود که این امر باعث گران شدن واردات و تشویق و حمایت از تولید داخل می‌شود.

خسروتاج اضافه کرد: کاهش قیمت کالاهای اساسی در جهان که همبستگی بالایی با قیمت نفت دارند، کاهش واردات کالاهای اساسی عمده و حجیم مانند گندم، کاهش واردات کالاهای مصرفی بادوام مانند برخی لوازم خانگی و کاهش واردات برخی مواد خام و واسطه‌ای از نیز از دیگر عوامل موثر بوده است.


تاریخ انتشار:1395/07/24

دیدگاه (0) کلیک: 755

دیدار صمیمانه رییس سازمان توسعه تجارت با صادرکنندگان منتخب

صادرکنندگان نمونه و برتر کشور در دیداری صمیمانه در آستانه برگزاری روز ملی صادرات با قائم‌مقام وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت درخواست‌ها، انتظارات و مشکلات خود را بیان کردند.


به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج با بیان اینکه صادرکنندگان منتخب در روز ملی صادرات در گروه صادرکنندگان نمونه و ممتاز، تندیس صادرات و مدال افتخار دریافت می‌کنند، گفت: گزینش صادرکنندگان بر اساس شاخص‌های عمومی و تخصصی انجام شده و صادرکننده‌ای که 5 سال متوالی به عنوان نمونه برگزیده شده است از سال ششم به جایگاه ممتاز ارتقا می‌یابد.
وی با بیان اینکه از هر دو بخش دولتی و خصوصی نمایندگانی در کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه حضور داشتند، افزود: سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، گمرکات کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت اتاق تعاون و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نهادهایی هستند که در روند انتخاب صادرکننده مشارکت کردند.
رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین با اعلام حضور رئیس جمهوری در مراسم امسال، افزود: «موخیسا کیتویی» دبیرکل آنکتاد و همچنین «آشیش شاه» مدیر برنامه‌های کشوری مرکز تجارت بین‌الملل نیز از دیگر میهمانان ویژه مراسم روز ملی صادرات امسال هستند.
در ادامه این جلسه جمعی از صادرکنندگان برتر با بیان اینکه روز ملی صادرات فرصت مناسبی است تا نمایندگان گروه‌های مختلف مشکلات و دغدغه‌های این بخش را در حضور رئیس جمهورمطرح کنند، خواستار ارائه فرصتی از سوی برگزارکنندگان به منظور انجام این مهم شدند.
نمایندگان برخی شرکت‌های برتر صادراتی با بیان اینکه بالا بودن قیمت تمام شده محصول نهایی، بهره بانکی بالا، بیمه و مالیات از مشکلات عمده صادرکنندگان هستند، تامین مالی، ارائه تسهیلات ارزان قیمت، ارائه جوایز صادراتی، بخشیدگی جرائم بانکی را در راستای تسهیل صادرات خواستار شدند.
نمایندگان بنگاه‌های اقتصادی منتخب همچنین ارائه یارانه برای شرکا در نمایشگاه‌های خارجی، ایجاد تشکل‌های صادراتی مرتبط با هر گروه کالایی، ارائه بیمه مسئولیت ارزی، کاهش تعرفه واردات مواد اولیه مذاکرات نمایندگان دولت در کشورهای هدف به منظور رفع مشکلات را از اقدامات موثر در راستای توسعه صادرات کشور برشمردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، بیستمین مراسم سالروز ملی صادرات صبح فردا پنجشنبه 29 مهرماه با حضور ریاست جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و تعاون، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی و ... در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.


تاریخ انتشار:1395/07/28

دیدگاه (0) کلیک: 685

صادرات 30 میلیارد دلاری خدمات تا پایان برنامه ششم

خسروتاج در همایش تجاری‌سازی خدمات ترانزیت مطرح کرد:
صادرات 30 میلیارد دلاری خدمات تا پایان برنامه ششم/ لزوم تدوین سند راهبردی ترانزیت کشور.

قائم‌مقام وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت گفت: طبق برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان برنامه ششم 130 میلیارد دلار صادرات کالا و خدمات پیش‌بینی شده است که 30 میلیارد آن مربوط به بخش خدمات است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در همایش تجاری‌سازی خدمات ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی، با بیان این مطلب گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 50 میلیارد دلار صادرات کالا و 16 میلیارد دلار صادرات خدمات داشته باشیم که باید درآمدهای ناشی از بخش خدمات دو برابر شود.

وی صادرات خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، صنعت آی.تی و ترانزیت را 4 حوزه فعالیت در بخش صادرات خدمات برشمرد و افزود: یکی از نکات مهم در توسعه اقتصاد کشور توجه به چگونگی کسب درآمد از محل ترانزیت است.

خسروتاج با تاکید بر لزوم تدوین سند راهبردی ترانزیت کشور، بیان کرد: توجه به میزان سود و ضرر استفاده سایر کشورها از ظرفیت‌های ترانزیتی ایران، میزان ارزش افزوده ایجاد شده، میزان عرضه در هر بخش ترانزیتی، میزان تقاضای داخلی و خارجی، بازارهای هدف، ظرفیت منابع انسانی و بنگاه‌های اقتصادی نکاتی است که نیاز است در این برنامه مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به موضوعاتی مانند نهاد متولی در بخش حمل و نقل، تعداد و تنوع نهادها در این بخش، الزامات پیوستن به سازمان تجارت جهانی در زمینه توسعه ترانزیت، افزود: آمایش سرزمینی، بررسی قطب‌های ترانزیتی کشور، تعریف خوشه‌های ترانزیتی استان‌ها و استراتژی کاهش فقر در مناطق مرزی از موضوعاتی است که باید در سند راهبردی به آنها توجه شود.

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه با بیان اینکه یکی از مضرات اقتصاد نفتی این است که تمرکز بر روی سایر منابع درآمدی کمتر می‌شود، خاطرنشان کرد: این مساله بر دولت، بخش خصوصی و کارآفرینان نیز اثر منفی می‌گذارد و کمتر به نوآوری و خلاقیت می‌پردازند.

به گفته خسروتاج مقایسه کارآفرینی در ایران و سایر کشورها نیز مبین این نکته است که رمز موفقیت در آنها نوآوری و خلاقیت و در ایران منابع نفتی است.

خسروتاج با بیان اینکه بازاریابی حلقه مفقوده ترانزیت ایران است، گفت: در راستای ایجاد نام و نشان ملی در زمینه ترانزیت فعالیتی انجام نشده و لازم است بازریابی خدمات ترانزیتی در سطح ملی و بین‌المللی دنبال شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تعریف نوع ارتباط سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با حوزه حمل و نقل از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد: نوع این ارتباط به عنوان یکی از سیاست‌های غالب در اقتصاد کشور تعریف شده و باید بررسی شود که چطور می‌توان از محل ترانزیت، تراز تجاری کشور را به سمت اقتصادی با ارزش افزوده بالاتر توسعه داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در بحث مبارزه با قاچاق کالا یکی از چالش برانگیزترین مسایل عدم اشتغال، بیکاری و فقر در مناطق مرزی است، خاطرنشان کرد: اگر طرح و برنامه‌های اشتغال‌زا تدوین نشود پاسخ مستدلی برای برخورد با قاچاق در این مناطق نخواهیم داشت.

خسروتاج همچنین در حاشیه این همایش گفت: در صورتی که با کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی مشارکت شود امکان تولید واگن در داخل به جای واردات از روسیه وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت واردات واگن قطار از روسیه گفت: نگاه وزارت صنعت مبنی بر عدم واردات کالاهایی است که در داخل کشور وجود دارد و در ثبت سفارش به واردات کالاهایی توجه می‌شود که کالاهای واسطه‌ای یا مواد اولیه تولید به حساب

خسروتاج با اشاره به اینکه برخی کشورها برای فروش محصولات خود از مدل اعتبار خریدار استفاده می‌کنند، اظهار داشت: این کشورها کالاهای خود را به صورت 10 تا 15 ساله به فروش می‌رسانند تا انگیزه خریدار بیشتر شود.

قائم مقام بازرگانی وزیر صنعت افزود: در خصوص ماشین‌آلات صنعتی 10 تا 12 میلیارد‌ دلار واردات انجام می‌شود اما باید این واردات را به سمتی هدایت کنیم که تکنولوژی و دانش آن در کشور وجود ندارد، ضمن اینکه اگرما دانش تولید محصولی را در داخل داشته باشیم دیگر نباید اجازه واردات را به آن محصول داد.

قیمت کالای ایرانی در روسیه رقابتی نیست

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چه عواملی موجب شد، تا علی‌رغم فرصتی که برای صادرات کالا به روسیه پیش آمد، ما از این فرصت خوب استفاده نکنیم، گفت: دربخش صادرات، قیمت کالای ما رقابتی نیست.

خسروتاج افزود: طی سال‌های گذشته هزینه‌های تولید افزایش یافته و از طرف دیگر، صادرکننده‌ها معتقدند که نرخ ارز جوابگوی هزینه‌ها نیست.

وی با بیان اینکه برخی عوامل باعث شد که ما از فرصت صادرات به روسیه به درستی استفاده نکنیم، تصریح کرد: کاهش نرخ روبل، مقررات روس‌ها برای مبادلات تجاری و تأکید آنها بر استفاده از روبل در معاملات،عدم وجود زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های لازم در حوزه حمل‌ونقل و همچنین عدم وجود شبکه بانکی از جمله این عوامل بود.

وی همچنین بیان داشت: برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه اگرچه صادرکننده‌های ما حجم زیادی میوه دراختیار داشتند، اما جوابگوی بازار 200 میلیونی این کشور نبودند، چرا که در سال‌های اخیر صادرکنندگان ما بیشتر بر بازارهای عراق، عمان و امارات متمرکز بودند که نسبت به بازار روسیه بازارهای کوچک‌تری محسوب می‌شود.


تاریخ انتشار:1395/07/10

دیدگاه (0) کلیک: 624

رضایت بخش خصوصی شاخص ارزیابی رایزنان بازرگانی است

قائم‌مقام وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت گفت: رایزنان بازرگانی باید بتوانند در بخش اقتصادی کشورهای هدف بدون محدودیت سیاسی فعالیت کنند و بالاترین شاخص در ارزیابی رایزنان بازرگانی میزان رضایت بخش خصوصی از آنهاست.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در جلسه‌ای با نمایندگان تشکل‌های صادراتی‌، درخصوص انتظار آنها از رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای دیگر، گفت: ذینفعان اصلی تجارت در کشور بخش خصوصی و تشکل‌ها هستند و باید بخش قابل توجهی از خدمات سازمان توسعه تجارت در راستای تامین انتظارات آنها باشد.

وی با بیان اینکه کار اصلی توسعه تجارت به عهده تشکل‌هاست و آنها واسطه میان سازمان توسعه تجارت و بنگاه‌های بخش خصوصی هستند، اضافه کرد: ما از حضور نماینده هرکدام از تشکل‌های صادراتی در کشورهای هدف حمایت می‌کنیم.

خسروتاج با تاکید بر ایجاد میزهای تخصصی صادراتی، اظهار داشت: ما می‌‌توانیم دو گروه میزهای کالایی و کشوری ایجاد کنیم و در هر یک از این میزها باید مشخص شود که چه کالاهایی در سبد صادراتی نقش کلیدی دارند و مزایای رقابتی آنها چیست؟ بهترین بازار هدف در کدام کشور برای این کالاهای صادراتی وجود دارد؟

وی ادامه داد: همچنین این میزها می‌توانند از شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند حمایت کرده و در این راستا موثر عمل کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه اتحادیه‌ها و تشکل‌ها باید در سیاست‌گذاری‌ و تصمیم‌گیری‌ در مورد برگزاری نمایشگاه‌ها و رفت و آمد هیأت‌های تجاری نقش موثری داشته باشند، خاطرنشان کرد: باید در این زمینه سیستم مشخصی ایجاد شود و نقش میزهای صادراتی مدنظر قرار گیرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به لزوم وجود یک ساختار تشکیلاتی واحد که متولی مسائل صادرات باشد، گفت: یک نهاد متولی باید فصل‌الخطاب امر صادرات کشور باشد.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در صورت عدم ارتباط مناسب با تشکل‌ها، سازمان نمی‌تواند روند صادرات کشور را رصد کند، عنوان کرد: برای شناخت وضعیت کنونی و پیش‌بینی آینده ابزار ما تعامل با تشکل‌ها و شناخت مشکلات است؛ از همین رو انتظار داریم تشکل‌های صادراتی نیز در همین زمینه عمل کنند.

وی تدوین برنامه راهبردی را یکی الزامات توسعه صادرات دانست و خاطرنشان کرد: از تشکل‌ها دعوت می‌کنیم در تدوین برنامه راهبردی با ما همراهی کنند که براساس آن هدف‌گذاری توسعه صادرات انجام شود.

در ادامه این جلسه نمایندگان تشکل‌ها و اتحادیه‌های تولیدی و صادراتی نظرات و دیدگاه‌های خود را در مورد افزایش ارتباط با سازمان توسعه تجارت مطرح کردند.

همفکری سازمان با تشکل‌ها در تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها، پیگیری در مورد مشکلات تجار و بازرگانان کشور به ویژه مشکلات مربوط به مالیات، عوارض و بیمه‌های اجتماعی و...، ایفای نقش موثرتر رایزنان بازرگانی در راستای نیل به اهداف صادرات و ... از جمله خواسته‌های تشکل‌های صادراتی از سازمان توسعه تجارت بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، در این جسله که امروز چهارشنبه در سالن مروارید برگزار شد، نمایندگانی از انجمن صنايع و معادن سرب و روي، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان، اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، کانون انجمن‌های صنایع غذایی، اتحادیه صادرکنندگان آبزیان، انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، انجمن صنفی صنعت سیمان، سندیکای صنعت برق، انجمن تولیدکنندگان وصادرکنندگان مولیبدن و ... حضور داشتند.


تاریخ انتشار:1395/07/14

دیدگاه (0) کلیک: 625

پیش‌بینی صادرات 280 میلیون دلاری به ارمنستان

قائم‌مقام وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات ایران به ارمنستان در نیمه نخست امسال حدود 140 میلیون دلار بوده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال به 280 میلیون دلار برسد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در حاشیه بازدید از نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران با بیان این مطلب افزود: اگرچه این کشور جمعیتی در حدود 3 میلیون نفر دارد اما افزایش صادرات باید در مقایسه با مصرف این کشور توسعه یابد.

خسروتاج با بیان اینکه ارمنستان را نباید در 3 میلیون نفر جمعیت ساکن در این کشور خلاصه کرد، افزود: چند میلیون ارمنی نیز در کشورهای آمریکا، روسیه، فرانسه و ... زندگی می‌کنند که می‌توانند به عنوان بازاری برای محصولات ایرانی مدنظر قرار گیرند.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها یکی از راه‌های توسعه روابط میان دو کشور است، خاطرنشان کرد: در حالی که واردات ارمنستان به ایران رقم اندکی است، بازرگانان این کشور تلاش می‌کنند از خلال برگزاری نمایشگاه صادرات خود را توسعه داده و زمینه‌های همکاری را گسترش دهند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه این اولین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران است، اظهار داشت: ایران به صورت مستمر در این کشور نمایشگاه برگزار می‌کند که می‌تواند راهگشای افزایش روابط تجاری فیمابین باشد.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات با اتحادیه اوراسیا به منظور انعقاد قرارداد تعرفه ترجیحی آغاز شده، عنوان کرد: دو کشوری که می‌توانند در ابتدا از مزیت‌های این قرارداد استفاده کنند ایران و ارمنستان هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، نخستین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران با حضور 91 شرکت ارمنی 14 مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه شرکت‌های صادراتی محصولات غذایی ارمنستان، تولیدات خود را با ذائقه اسلامی کشور تطبیق داده‌اند که می‌تواند به استقبال شرکت‌های ایرانی از این محصولات بینجامد.


تاریخ انتشار:1395/07/17

دیدگاه (0) کلیک: 682