جمعه, ۱۲ آذر ۱۴۰۰
ورود

ورود

نام کاربری / ایمیل
رمز عبور
ذخیره سازی اطلاعات

میز تهران و سئول در سازمان توسعه تجارت دو کشور تاسیس می شود

در دیدار خسروتاج با همتای کره ای؛

میز تهران و سئول در سازمان توسعه تجارت دو کشور تاسیس می شود.

رییس سازمان‌ توسعه تجارت ایران و رییس مرکز تجارت و سرمایه‌گذاری کره جنوبی (کترا) با تبیین چارچوب فعالیت مشترک شرکت‌های ایرانی و کره‌ای، با تاسیس میز تهران و سئول موافقت کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، قرار است این میزها با هدف آشنايي بيشتر تجار از ظرفيت ها و نيازهاي دو كشور و پاسخگويي و راهنمايي به آنان در سازمان هاي توسعه تجارت دو كشور تشكيل شود.
مجتبی خسروتاج که در راس هیاتی تجاری به کره‌جنوبی رفته بود در دیدار با «سئو کیم جائه هونگ» در تشریح سياست‌ همکاری‌های مشترک شرکت‌های ایرانی و کره‌ای، گفت: تشكيل مراكز تحقيق و توسعه مشترك با شركت‌هاي كره‌اي و همكاري در توسعه صادرات كالاهاي توليدي با نام و نشان شركت‌هاي كره‌اي از جمله خواسته های ایران در توسعه تجارت با کره جنوبی است.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: توسعه سهم ایران در مونتاژ كالاهاي توليدي، معرفي و بكارگيري قطعات توليدي در زنجيره تامين كالا توسط شركت‌هاي كره‌اي از دیگر مواردی است که باید مورد توجه شرکت‌های کره‌ای قرار بگیرد.

خسروتاج با تاکید بر اینکه ایران ظرفیت‌های تولیدی فراوانی دارد، اظهار داشت: سرمايه‌گذاري مشترك و توسعه صنعت قالب‌سازي به ویژه در توليد محصولات خانگي از مواردی است که تاکنون مغفول مانده و باید سیاست‌‌های آتی همکاری دو کشور با تاکید بر آنها تدوین شود.

وی با بیان اینکه عمل به این سیاست‌ها براي داشتن روابط پايدار و با ثبات اقتصادي میان دو کشور ضروری است، تصریح کرد: شركت‌هاي كره‌اي علاقمند به كار با ايران بايد در چارچوب این سياست‌ها حركت كنند.

رییس سازمان توسعه تجارت افزود: قرار است میز کشوری با هدف آشنايي بيشتر تجار از ظرفيت‌ها و نيازهاي دو كشور و پاسخگويي و راهنمايي آنها در سازمان‌هاي توسعه تجارت ایران و کره تشكيل شود.

وی برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور را از دیگر موضوعات مورد پیگیری در کره دانست و یادآور شد: سئول پايتخت جمهوري كره در بهمن ماه سال جاری ميزبان وزير صنعت، معدن و تجارت ايران براي برپايي دوازدهمین كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور خواهد بود.

قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به شرایط سرمایه‌گذاری در ایران اضافه کرد: در این سفر تلاش کردیم تا مزیت‌ها و ویژگی‌های تولید و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های بزرگ کره‌ای در ایران را تشریح و از آنها برای فعالیت در ایران دعوت کنیم.

خسروتاج همچنین از اعزام هیات تجاری ایران به کره خبر داد و گفت: در دیدار با رييس هييت مديره انجمن شركت‌هاي وارداتي كره، مقدمات اعزام هياتي از صادركنندگان بخش خصوصي ايران براي سفر به این کشور فراهم شد که با هدف بازاريابي كالا براي صادرات و همزمان با اجلاس كمسيون مشترك اقتصادي دو كشور صورت خواهد پذیرفت.

در سفر مجتبي خسروتاج قايم‌مقام وزير صنعت و رييس سازمان توسعه تجارت ايران به کره، محسن صالحي‌نيا معاون وزير صنعت در امور صنعتي و هیاتی تجاری از تجار و فعالان اقتصادی ایران او را همراهی کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، ایران و کره جنوبی تاکنون یازده اجلاس کمیسیون مشترک تجاری را برگزار کرده‌اند که آخرین آنها اسفند سال 94 در تهران برگزار شد.

لازم به ذکر است مسئولان ایرانی در دیدار با همتایان کره‌ای خود همواره خواستار تغییر نگاه کره جنوبی به ایران به عنوان یک بازار مصرفی شده‌‌اند و بر سرمایه‌گذاری مستقیم و انتقال تکنولوژی کره‌ به ایران تاکید کرده‌اند.


تاریخ انتشار:1395/07/03

دیدگاه (0) کلیک: 648

انتخاب عادلانه براساس ضوابط و شاخص‌ها صادرکنندگان را دلگرم می‌کند

در نخستین نشست کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی
خسروتاج: انتخاب عادلانه براساس ضوابط و شاخص‌ها صادرکنندگان را دلگرم می‌کند

قائم‌مقام وزیر صنعت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه انتخاب صادرکنندگان نمونه کشوری هر ساله بر اساس آئین‌نامه مصوب دولت صورت گرفته، اظهار داشت: انتخاب براساس ضوابط و شاخص‌های تعیین شده صادرکنندگان را دلگرم می‌کند و باعث نوآوری و توسعه روزافزون صادرات غیرنفتی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در نخستین نشست کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی امسال که در تالار اصفهان برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: فلسفه برگزاری این روز که در واقع روز صادرکنندگان ایرانی است، فرصتی برای دولتمردان برای تشویق و اعلام حمایت و قدردانی از فعالان و زحمتکشان عرصه اقتصادی ایران در حوزه صادرات غیرنفتی است.

وی با بیان اینکه رئیس دولت تدبیر و امید و سایر مقامات اقتصادی ایران، حامی صادرات غیرنفتی هستند، افزود: در روز ملی صادرات، تلاش می‌کنیم، صادرکنندگان نمونه و فعال کشور را به جامعه اقتصادی ایران معرفی کنیم چرا که در راه اعتلای اقتصاد ایران اسلامی گام برمی‌دارند.

خسروتاج با بیان اینکه در انتخاب صادرکنندگان نمونه کشور باید مراقب بود تا داوری‌ها و قضاوت‌ها بر مبنای ضوابط و شاخص‌های تعیین شده صورت گیرد، افزود: در صورت انتخاب درست و شایسته می‌توان گفت که به کشور خدمت کرده‌ایم چرا که ضمن تشویق و دلگرم کردن زحمتکشان این حوزه، انگیزه لازم برای نوآوری و شنیدن اقدامات مؤثرتر از سوی صادرکنندگان را فراهم کرده‌ایم.

قائم‌مقام وزیر صنعت نقش دبیرخانه و کارشناسان ذیربط در سازمان توسعه تجارت برای القاء این هدف را لازم و ضروری عنوان کرد و گفت: از تمامی اعضای کارگروه خواسته شده تا با دقت، عملکرد شرکت‌های صادراتی کشور را که در این مسابقه اقتصادی شرکت کرده‌اند، مورد بازنگری قرار دهند تا حقی از هیچ فرد حقیقی یا حقوقی ضایع نشود و برترین‌ها انتخاب و معرفی شوند.

در این جلسه نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، گمرک، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، استاندارد، اتاق بازرگانی ایران و روسای اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی خشکبار، گیاهان دارویی، سیمان، شوینده، آرایشی و بهداشت و محصولات دامی و خوراکی حضور داشتند.

در ادامه این جلسه مستندات پرونده‌های متقاضیان بر اساس شاخص‌های انتخاب صادرکنندگان نمونه، در گروه‌های کالایی خشکبار(پسته)، گیاهان دارویی، زعفران، محصولات دامی و خوراکی، سیمان و شوینده بررسی شد.

جلسات کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه تا زمان نهایی شدن فهرست صادرکنندگان نمونه و ممتاز سال 95 ادامه خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، در مراسم روز ملی صادرات که امسال بیستمین دوره آن با حضور مقامات عالیرتبه کشور برگزار می‌شود، صادرکنندگان نمونه ملی و ممتاز کشور معرفی و تجلیل خواهند شد.

تاریخ انتشار:1395/06/17

دیدگاه (0) کلیک: 664

صادرات دو میلیارد دلاری به پنج کشور شمالی طی سال 1394

صادرات دو میلیارد دلاری به پنج کشور شمالی طی سال 1394
خسروتاج: نیازمند عزم ملی برای رشد 20 درصدی در سال هستیم

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اعلام کرد که راهبرد جهش صادراتی و دستیابی به رشد حداقل 20 درصدی در سال نیازمند هم افزایی از طریق مشارکت دست‌اندرکاران در بخش بازرگانی، استانی، وزارت امورخارجه، تشکل‌ها و شرکت‌های صادراتی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در همایش استانداران چهار استان و سفرای ایران در پنج کشور گفت: پارسال صرفا در بخش صادرات کالاهای غیرنفتی دو میلیارد دلار به پنج کشور روسیه، ترکیه، ارمنستان، گرجستان و آذربایجان صادر شده است.

وی با بیان اینکه قطعاً ظرفیت روابط به مراتب بیشتر از اقدامات صورت گرفته است، اظهار داشت: در چهار ماهه امسال صادرات به این کشورها به رقم 900 میلیون دلار رسیده است که در صورت تداوم چنین رشدی، دستیابی به 3 میلیارد دلار امکان‌پذیر است.

خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص محدوده وظایف و تقسیم کار وزارتخانه‌ها، سفرا و استان‌ها اعلام کرد که چهار عنصر اساسی در امر صادرات ایفای نقش می‌کنند که یکی شناسایی و نوع کالای صادراتی است.

به گفته وی، تشخیص این امر می‌تواند در دستور کار همه فعالان اقتصادی، سازمان توسعه تجارت، سفارتخانه‌ها، استانداری‌ها، تشکل‌ها، اتاق‌ها و شرکت‌های صادراتی قرار گیرد چرا که نوع کالا و خدمات صادراتی یک موضوع پویاست و بر اثر تغییرات تکنولوژی و تغییر خواست مصرف‌کنندگان، پی در پی تغییر می‌کند.

رییس سازمان توسعه تجارت افزود: از این رو همه بخش‌های مورد اشاره می‌توانند در این عرصه فعال باشند و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهند تا زمینه هم‌افزایی ایجاد شود.

خسروتاج در بخش دیگری به موضوع شناسایی خریداران و مشتریان در کشورهای هدف اشاره کرد و گفت: در این امر نه تنها سازمان توسعه تجارت، بلکه هیات‌های اعزامی از سوی استان‌ها و سفارتخانه‌های ایران در خارج می‌توانند ایفای نقش کنند و محدودیتی در شناسایی خریداران خارجی از نظر تقسیم وظایف دستگاهی وجود ندارد.

وی عامل و یا عضو سوم در توسعه صادرات را حساسیت و دقتی دانست که باید از سوی وزارتخانه‌های مربوطه، سفرا و استانداری‌ها لحاظ شود.

قائم مقام وزیر یادآور شد: باید مراقب بود تا افراد صلاحیت‌دار و واجد شرایط حضور در بازارهای بین‌المللی، کالا و خدمات ایرانی را در خارج ارایه دهند و برای این امر نیاز به تعریفی برای فعالان این حوزه داریم.

وی گفت: در این صورت است که افراد فاقد صلاحیت وارد عرصه نمی‌شوند و به حرفه و جایگاه صادرکنندگان واقعی کشور لطمه‌ای نمی‌زنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: دیده شده بعضی افراد با رفتار و اقدامات خود به فرهنگ صادراتی ایران لطمه زده‌اند، از این رو ما در تلاشیم در مسیری حرکت کنیم که دولت تنها از صادرکنندگان با صلاحیت و دارای نگاه ملی حمایت کند.

خسروتاج در ادامه این جلسه، عنصر چهارم در توسعه صادرات غیرنفتی را نحوه انجام وظایف دستگاه‌ها عنوان کرد و گفت: اجرا یا نظارت بر اجرای قوانین و مقررات برعهده دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها است.

وی گفت: مدیریت درمناطق مرزی برعهده وزارت کشور و گمرکات است، حمایت‌ها و تشویق‌ها چنانچه نیازمند منابع از سوی دولت باشد، در مرکز ساماندهی خواهد شد و برپایی نمایشگاه و اعزام هیات به خارج از کشور از طریق استانداری‌‌ها قابل انجام است با این وجود هماهنگی آن از طریق صدور دستورالعمل و یا یک مرکز هماهنگ کننده الزامی است.


تاریخ انتشار:1395/06/20

دیدگاه (0) کلیک: 663

صادرات 850 میلیون دلاری صنایع غذایی در پنج ماهه نخست 1395

خسروتاج مطرح کرد:
صادرات 850 میلیون دلاری صنایع غذایی در پنج ماهه نخست سال / حتی یک متر از فضای سبز نمایشگاه تهران تخریب نشده است

قائم مقام وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در پنج ماه نخست امسال صادرات مواد غذایی ایران به رقم 850 میلیون دلار رسیده است که 4 گروه در آن بیشترین سهم را داشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در حاشیه بازدید از نمایشگاه‌های بین‌المللی شیرینی وشکلات و شیر و صنایع لبنی و آشامیدنی گفت: فرآورده‌های لبنی با 256 میلیون دلار صادرات، بیشترین میزان صادرات صنایع غذایی تا پایان مرداد ماه سال جاری را به خود اختصاص داده، پس از آن شیرینی و شکلات 178 میلیون دلار صادرات را به ثبت رسانده است.

وی ادامه داد: گروه سوم شامل محصولات تولیدی از جمله رب گوجه فرنگی بود که 77 میلیون دلار صادرات را از آن خود کرده و در صادرات گروه چهارم که انواع کمپوت و کنسرو را شامل می‌شود 70 میلیون دلار به ثبت رسیده و مابقی نیز متعلق به سایر اقلام است.

خسروتاج با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهند که نسبت به مدت مشابه پارسال در این حوزه تنها دو درصد رشد داشته‌ایم، افزود: یکی از مهمترین دلایل این موضوع، افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع غذایی بود که قدرت رقابتی بنگاه‌های ایرانی را در سطح جهانی کاهش داده است و ما هم اکنون بر مدیریت هزینه در این حوزه تمرکز کرده‌ایم.

وی گفت: در این خصوص برخی از شرکت‌ها مثلا به مالیات بر ارزش افزوده در بسته‌بندی‌ صنایع لبنی اشاره کرده‌اند که هزینه آن را تولیدکننده یا صادرکننده متحمل می‌شوند.

خسروتاج در ادامه به ابراز رضایت تولیدکنندگان و صادرکنندگان حاضر در نمایشگاه فعلی از فضای پسابرجام اشاره کرد و گفت: تمامی حاضرین معتقدند که شرایط ایجاد شده برای توسعه همکاری با کشورهای خارجی بسیار مناسب شده و زمینه بازاریابی‌های جدید جهانی برای محصولات و کالاهای ایرانی فراهم است.

وی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها، عمده محصولات لبنی ایران به کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه، قفقاز و برخی کشورهای عربی صادر می‌شد، گفت: باید بتوانیم در شرایط جدید به نقاط مختلف جهان صادرات داشته باشیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: امروز بازار صنایع غذایی به ویژه در بخش شیرینی و شکلات در سطح جهان سالانه 110 میلیارد دلار است، و کشورهای امریکا، آلمان، فرانسه، چین، روسیه، انگلیس، ژاپن، مکزیک و بزریل 9 کشور عمده مصرف‌کننده شیرینی و شکلات در جهان هستند که ایران باید برای صادرات محصولات خود به آنها برنامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت در چند محور اساسی می‌تواند به صادرکنندگان کمک کند، تقویت بنگاه‌های تولیدی و صادراتی و بین‌المللی کردن آنها را از جمله برنامه‌های سازمان متبوع خود اعلام کرد.

خسروتاج اضافه کرد: صادرکنندگان کالا باید سلیقه بازارهای هدف خود را بشناسند و خود را برای آن بازار آماده کنند.

وی به مشکلات بسته‌بندی در کالاها و محصولات ایرانی اشاره کرد و گفت: باید در بخش بازاریابی و شناخت بازار، بنگاه‌ها را تقویت کرد، قطعا پس از ورود این بنگاه‌ها به بازارهای جهانی، آنها در مسیر خودکفا شدن حرکت می‌کنند.

قائم‌مقام وزیر صنعت یکی از لازمه‌های توسعه صادرات غیرنفتی را استفاده از ابزار نمایشگاهی عنوان کرد و گفت: نمایشگاه یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی است چرا که درآن خریدار و فروشنده با هم ارتباط برقرار می‌کنند و این ارتباط رودررو در نهایت منجر به جلب اعتماد مشتری می‌شود.

وی در ادامه بر لزوم برپایی نمایشگاه در کشور در سایت‌های نمایشگاهی استاندارد تاکید کرد و اظهار داشت: فضای استاندارد یعنی محلی که غرفه‌دار و بازدیدکننده از آن ابراز رضایت کنند و به خوبی و در راستای اهداف نمایشگاه طراحی شده باشد.

خسروتاج با تقدیر از عملکرد شهرداری تهران در راه‌اندازی نمایشگاه در شهر آفتاب گفت: سازمان توسعه تجارت در راستای توسعه صنعت نمایشگاهی با این مجموعه همکاری خواهد کرد، ما به مسئولان شهر آفتاب تاکید کرده‌ایم که تمامی برنامه‌های نمایشگاهی آنان از سوی سازمان تایید خواهد شد اما برنامه‌های آنان با سیاست‌های شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی تهران هماهنگ باشد تا غرفه‌داران و بازدیدکنندگان در مورد برگزاری نمایشگاه‌ها دچار سردرگمی نشوند.

خسروتاج با تاکید بر هم‌افزایی میان شهر آفتاب و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، اظهار داشت: در این میان فضای محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌تواند برای نمایشگاه‌های تخصصی و کوچکتر مورد استفاده قرار گیرد و فضای نمایشگاهی شهر آفتاب به محل برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ تبدیل شود.

نمایشگاه‌های فصلی فروش برگزار نمی‌شود

وی در ادامه در خصوص برگزار شدن یا نشدن نمایشگاه‌های فصلی در کشور نیز گفت: ما همچنان سیاست‌های سابق را دنبال می‌کنیم، اما نمایشگاه زمانی می‌توانند با بازار رقابت کند که از نظر قیمت، شرایط بهتری را برای مشتریان فراهم کند اما امروز با توجه به اینکه میزان عرضه بنگاه‌های تولیدی بیش از میزان تقاضاست، برگزاری نمایشگاه منطقی نیست.

خسروتاج افزود: اکنون مشکل ما در بخش فروش و بازاریابی است به این دلیل که عرضه بیشتر از تقاضا است و در شرایطی که واحدهای صنفی مازاد عرضه دارند، برگزاری نمایشگاه‌های فروش سیاست عقلایی نیست، از این رو به استان‌ها ابلاغ کرده ایم پس از دیدن نیاز بازار و سایر استانداردهای برگزاری نمایشگاه در صورت تایید شورای تامین استان، اقدام به برگزاری نمایشگاه کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاست ما تشویق واحدهای صنفی برای حراج یا فروش فوق‌العاده محصولاتشان در شرایط فعلی است، ادامه داد: از طرف دیگر تنها استان‌هایی می‌توانند چنین نمایشگاه‌هایی برگزار کنند که فضای استاندارد داشته باشند و بتوانند سایر استانداردهای برگزاری یک نمایشگاه مطلوب را رعایت کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه در واکنش به برخی شایعات در خصوص تبدیل نمایشگاه بین‌المللی تهران به پارک، گفت: 60 درصد از 90 هکتار از اراضی محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران فضای سبز است و اکثر بازدیدکنندگان نمایشگاه تهران، به چند دلیل که یکی از آنها جذابیت استفاده از فضای سبز نمایشگاه تهران است به این محل مراجعه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال های پس از انقلاب، حتی یک متر فضای اضافه در این محل ساخته نشده است و همواره تاکید بر این بوده که فضای سبز این منطقه حفظ شود و ما هم معتقدیم که نمایشگاه تهران علاوه بر کاربری نمایشگاهی، فضای سبزی برای نشاط بازیدکنندگان است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان اضافه کرد: محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران در سطح ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند و از سوی یوفی به عنوان یکی از بهترین فضاهای نمایشگاهی معرفی شده است و اکنون سیاست ما این است که در فضای پساتحریم از این فضا برای برپایی نمایشگاه‌های کوچک استفاده شود و نمایشگاه‌های بزرگتر به شهر آفتاب منتقل شود.


تاریخ انتشار:1395/06/27

دیدگاه (0) کلیک: 626

در دیدار با نماینده ویژه تجاری نخست وزیر انگلیس

خسروتاج: به دنبال رابطه برد ـ برد با انگلیس هستیم

قائم مقام وزیر صنعت و رئیس كل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با نماینده ویژه تجاری نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که در زمینه اقتصادی به دنبال رابطه برد - برد با انگلیس هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج در دیدار لرد لامونت با وی در تهران افزود: میزان واردات ایران از بریتانیا نسبت به صادرات به آن كشور، فاصله زیادی دارد که باید تعادلی در این زمینه با افزایش صادرات محصولات ایرانی به بریتانیا ایجاد شود.

وی براهمیت احياء و توسعه فعالیت‌های بیمه­ ای و بانکی بین دو کشور اشاره کرد و گفت: گسترش مناسبات و همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و صنعتی بدون روابط موثر بانكي و بيمه‌اي، كارآمد نخواهد بود.

خسروتاج به اهمیت اطلاع رسانی به بخش خصوصي و فعالان اقتصادي كشور از جایگاه رقابتی انگلستان طي دهه آينده در اروپا و دنيا در بخش تجارت و صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: براي تجار ما مهم است كه بدانند بريتانيا درطی دهه آینده در چه بخش‌هايي توان رقابتی خواهد داشت تا بنگاه‌ها و فعالان اقتصادي ما نيز در چارچوب آن بخش‌ها، برنامه‌ريزي و تصمیم‌گیری مناسب انجام دهند.

تسهیل صدور رواديد و افزایش سطح همکاری‌های دو جانبه برای اعطای تسهیلات اعتبار خریدار و همکاری در زمینه کاهش نرخ ریسک کشوری دربین کشورهای OECD از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی رئيس كل سازمان توسعه تجارت ایران بود.

لرد لامونت نماینده ویژه تجاری نخست وزیر بریتانیا در امور ایران و رییس اتاق مشترک بازرگانی بریتانیا و ایران نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت­ های موجود همکاری میان دو کشور، بر حل و فصل مسایل بانکی تاكيد کرد و گفت: در راستاي مذاكرات انجام شده با وزير امور خارجه آمريكا همچنين اوفك (OFAC)، نمايندگان خزانه‌داري آمريكا و ساير اشخاص ذيربط به دنبال حل و فصل مشكلات باقي مانده هستند.

وی در عين حال ضمن اشاره به انجام تعامل برخي بانك‌هاي كوچك با ايران، بخشی از این مسایل را مربوط به عدم تطبيق استانداردهای بانکی ايران با دنيا دانست و گفت: این مسئله باعث كندي كار و ايجاد مشكلات فني مي‌شود. نماينده ویژه تجاری نخست وزیر بریتانیا در امور ایران در خصوص مسايل مربوط به رواديد هم گفت كه فرايند تسهيل رواديد يك موضوع دوجانبه است و با همكاري سفارتخانه‌هاي دو كشور قابل پیگیری است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی انگلیس و ایران افزود: بريتانيا بر اين اعتقاد است كه در بخش‌هاي خدمات مالي و نفت وگاز، زير بناها ، ريل و راه آهن، فرودگا‌ه‌ها، خدمات طراحي، مشاوره فني و هوا فضا مي‌توان شرايط بهتري در رقابت با ديگر كشورها ايجاد کرد.

در این جلسه قرار شد طرفین با تبادل هیات ­های تخصصی و بررسي كارشناسي، نقشه راه همكاري‌هاي اقتصادي، صنعتي و تجاري دو كشور را در زمینه های خدمات مالی و بانکی، نفت و گاز، هوا و فضا، انرژی­های تجدید پذیر، دارو و سلامت و تجارت بین الملل و ساير موارد مورد علاقه طرفين تهیه و تدوين کنند.

تاریخ انتشار:1395/06/28

دیدگاه (0) کلیک: 615